Foto: NTSB

Både Boeings 737 og Airbus A320-modeller har hatt en lang rekke uhell hvor flyet er gått tapt og menneskeliv er revet vekk. Men det finnes flytyper som aldri har styrtet eller som ikke er gått tapt i ulykker.

Det er forskjellige årsaker til dette. Oftest er det at flytypene langt fra er produsert i det antallet og over så mange år som de mest populære flytypene til de store produsentene.

På midten av 1970-tallet var det et stort flertall av langdistansefly som DC-8, Boeing 707 og Boeing 747 som ofte var involvert i ulykker med tap av selve flyet. Etterhvert som flyflåtene økte med kort- og mellomdistansefly har 100-200 seters utgavene tatt over statistikken.

I dag er det sjelden at langdistansefly som Airbus A380, Boeing 747, Airbus A330, Boeing 787 og andre typer er involvert i store ulykker. Tapet av fly hvor flyet blir knust eller helt ødelagt er heldigvis noe som er sjelden i våre dager.

Flytypene som aldri har hatt tap av et individ i en ulykke eller flystyrt er basert på oversikter fra NTSB, Aviation Safety Network og CAA.

AIRBUS A380
Airbus A380 fløy for første gang i 2005. Flytypen som er verdens største passasjerfly er produsert i 230 eksemplar. Ingen av flyene er så langt tapt i ulykker.
TOTALT PRODUSERT: 230

Airbus A380 – Foto: Hans O. Nyborg

BOEING 787
Boeing 787, også kalt Dreamliner finnes i tre utgaver, Boeing 787-8, 787-9 og den større 787-10. Flytypen ble lansert i 2007, og første gang flytypen fløy var i 2009. Flyprodusenten Boeing nærmer seg over 900 produserte fly av denne typen som er levert til flyselskap over hele verden. Ingen av de 900 flyene som er produsert har så langt blitt ødelagt som følger av ulykker. Den mest alvorlige hendelsen skjedde i 2013 da det oppsto brann i et fly fra Ethiopian Airlines. Dette flyet ble reparert og er tilbake i trafikk.
TOTALT PRODUSERT: 900

Boeing 787 – Foto: Hans O. Nyborg

BOEING 737-600
Flytypen Boeing 737-600 er en av de få versjonene av den populære flytypen som ikke har blitt ødelagt i flyulykker. Flytypen ble lansert i 1995 på bakgrunn av et ønske fra SAS om at Boeing skulle utvikle og produsere denne versjonen. Det ble kun produsert 69 Boeing 737-600 totalt.
TOTALT PRODUSERT: 69

Boeing 737-600 i SAS-farger – Foto: Hans O. Nyborg

BOEING 737-900
Boeing 737-900 var den lengste versjonen av Next Generation-utgavene av 737 før MAX. Det er bygget rundt 550 fly av denne typen i ordinær utgave og i ER (Extra Range)-utgave. Ingen av flyene har blitt ødelagt i flyulykker siden første leveranse i 1997.
TOTALT PRODUSERT: 550

Boeing 737-900 – Foto: Hans O. Nyborg

BOMBARDIER CRJ-1000
Den kanadiske produsenten Bombardier lanserte i 2007 den lengste og største flyversjonen av sine CRJ-jetfly. CRJ-1000 ble først lansert som CRJ-900X, men fikk senere navnet CRJ-1000. 63 fly er produsert så langt av flytypen. Ingen av flyene har blitt tapt i ulykker. Flytypen kan ta opptil 104 passasjerer.
TOTALT PRODUSERT: 63

Bombardier CRJ-1000 – Foto: Hans O. Nyborg

EMBRAER E140
Den brasilianske produsenten Embraer introduserte E140 i juni 2000. Totalt ble det bygget 74 fly av typen som kan ta opptil 44 passasjerer. Flytypen la grunnlag for en lang rekke andre versjoner av 140-serien.
TOTALT PRODUSERT: 74

Embraer 140 – Foto: Embraer

EMBRAER E190-E2
Embraer lanserte den neste generasjonen av sine E-fly i klassen 190 i 2015. I 2016 fløy den første E190-E2 som kan ta 114 passasjerer. Flytypen er blant annet solgt til det norske selskapet Widerøe. Ingen av flyene har blitt tapt så langt. Det er produsert 15 slike fly.
TOTALT PRODUSERT: 15

Embraer 190E2 – Foto: Widerøe


FOKKER F70
Fokker F70 ble produsert av produsenten Fokker i Nederland. Versjonen som fikk navnet 70 ble produsert i 50 eksemplarer før fabrikken gikk konkurs i 1997. Første gang flyet fløy var i 1993. KLM har vært en av de største operatørene av Fokker 70, men har nå faset ut samtlige fly. Ingen av Fokker 70 flyene som ble produsert har blitt tapt i ulykker gjennom tidene. Det flyr fortsatt rundt 20 slike fly på verdensbasis i dag operative.
TOTALT PRODUSERT: 50

Fokker F70 – Foto: Hans O. Nyborg

BOEING 717
Boeing 717 ble opprinnelig lansert og solgt av flyprodusenten McDonnell Douglas i USA som MD-95. Første ordren på flytypen kom i 1995 under lanseringen og flytypen ble to år senere døpt om til Boeing 717 da Boeing og McDonnel Douglas slo seg sammen i ett selskap. Det ble bygget 195 av dette flyet som har sine røtter tilbake til DC-9 og MD-90 flyene. I Norden er det mest selskapet som het Blue1 som var kjent for å benytte seg av flytypen 717. I dag er typen operativ i USA og deler av Europa, samt noe i Asia.
TOTALT PRODUSERT: 156

Boeing 717 – Foto: Hans O. Nyborg



AIRBUS A318
Airbus A318 er den minste av versjonen i familien som heter A320-familien til den europeiske produsenten Airbus. Med totalt 80 fly produsert har ingen av disse havarert eller blitt ødelagt siden 2002. Flytypen kan ta 136 passasjerer og benyttes i stor grad av det franske flyselskapet Air France i tillegg til en lang rekke private fly som eies av privatpersoner og bedrifter.
TOTALT PRODUSERT: 80

Airbus A318 – Foto: Hans O. Nyborg

AIRBUS A340-500
Airbus A340-500 er en av versjonen av dette langdistanseflyet som ble produsert i utgavene fra 200, 300, 500 og 600. Det er kun 500-versjonen som ikke har vært utsatt for tap av et fly siden lanseringen av dette i 2002. Det ble også kun produsert 34 fly totalt.
TOTALT PRODUSERT: 34

Airbus A340-500 – Foto: Hans O. Nyborg

AIRBUS A320NEO / A319NEO / A321NEO / A321NEOLR / A330-NEO / A350
Dette er den neste generasjonen av de populære flytypene fra Airbus. Men en ny oppgradert motortype og noen endringer i kabinen er flytypen relansert som et svar på Boeings lansering av MAX. Første A320neo fløy i 2014. Ingen av flytypene som er produsert under NEO-familien har så langt blitt tapt i ulykker.

Airbus A320neo – Foto: Hans O. Nyborg
Airbus A350 – Foto: Hans O. Nyborg






ANNONSE