Foto: Hans Olav Nyborg

Ikke før marerittet med flytypen 737 MAX har delvis gitt seg for flyprodusenten Boeing, er det drømmeflyet, Dreamlineren, Boeing 787 som er i ferd med å gi eierne et mareritt.

For mens MAX-flyene har sto landfaste, hadde Boeing sine Dreamlinere å falle tilbake på. Produksjonen og bestillingene ble opprettholdt slik at flytypen ga rett avkastning og inntjening, tross MAX-fadesen.

Nå er det Dreamlineren som er den neste flytypen til å bli en skandale for Boeing. 1500 fly som er bygget eller på vei til å bli bygget står i stor fare for å gi eierene av Boeing tidenes hangover med påfølgende oppvaskmøter hos flyselskapene.

Først og fremst er det feilen der to av seksjonene av skroget er feilmontert som gnager selskapets produksjon. Der har FAA i USA satt ned foten og nekter nå produsenten å overlevere over 100 Boeing 787 som står klare for levering i Seattle og i Charlston i USA.

FAA har satt sine øyne ned nakken på produsenten. For noe har gått fullstendig galt med produksjonen av et fly som siden 2012 har fungert uten feil og mangler. Så smeller bomben i oktober 2020. En eller annen gang mellom 2018 og 2019 valgte Boeing å endre på produksjonen.

Penger skulle spares, produksjonen og metoder skulle endres, færre folk skulle involveres, og produksjonen av 787 skulle flyttes fra Seattle til Charlston.

Boeings fabrikk i Seattle – FOTO: HANS OLAV NYBORG

Så oppdaget FAA at noe var galt. Flyene som er produsert har flere feil og mangler. Mest alvorlig er det med skrogdelene som ikke lengre er perfekt montert sammen. Men listen over feil er lang og siden oktober 2020 har Boeing nærmest ikke levert fra seg ett eneste fly av denne typen.

Nå må produsenten advare mot at resultatene til selskapet vil bli kraftig påvirket i negativ retning av alle problemene med en flytype der alt fra en stor lykkelig drøm, og så nå er i ferd med å bli et mørkt mareritt.

I juli valgte Boeing å gå ut med at produksjonen av 787 blir bremset og redusert til kun fem fly i måneden.

For ved siden av skrogdelene er det også nå trøbbel med nesepartiet på flytypen, noe som selskapet Spirit AeroSystems produserer. Nesepartiet kommer som en egen skrogdel, og denne har det nå vist seg vanskelig å få tilpasset til den neste skrogdelen som utgjør flyets skrog foran vingene.

Årsaken til dette er igjen endringer i produksjonen og tilpasninger av nesepartiet som har ført til at det blir følgefeil bakover i produksjonskjeden.

Så langt i 2021 har Boeing klart å få levert 14 Dreamlinere til sine kunder i første halvår. Mot normalt 158 i 2019. Disse flyene ble levert fra mars 2021 til mai 2021. Etter mai har produsenten ikke fått lov av FAA å levere flere fly.

Nå tror ikke Boeing at det vil bli levert flere 787 i 2021, og trolig ikke før sommeren 2022.

Boeing har også store produksjonsutfordringer med sine Boeing 767 som KC-46 tankfly for det amerikanske luftforsvaret, og den nye Boeing 777-9.

Det er heller ikke første gangen Boeing har et mareritt om Dreamlineren. Etter at flytypen først kom i 2012 og 2013, startet problemene med flyets batterier å gi så mange nødlandinger, småbranner og til slutt en flytype med flyforbud at marerittet kunne se ut til aldri å gå over.

Da det endelig ble orden på flytypen ser det altså nå på nytt ut veldig mørkt for Dreamlineren.