Foto: Hans O. Nyborg

Norwegian la i dag fram resultatene for første kvartal 2022. Resultatet i årets tradisjonelt svakeste kvartal er i tillegg påvirket av omikronviruset og krigen i Ukraina. Driftsunderskuddet (EBIT) endte på 849 millioner kroner. Gjennom å tilpasse produksjonen til svingningene i markedet har Norwegian klart å begrense tapene og opprettholde en sterk kontantbeholdning på 7,5 milliarder kroner.

I første kvartal 2022 hadde Norwegian 2,2 millioner passasjerer, opp fra 200 000 samme periode i fjor. Kapasiteten (ASK) var på 3,9 milliarder setekilometer, mens passasjertrafikken (RPK) var på 3 milliarder setekilometer. Fyllingsgraden økte til 76,9 prosent, opp fra 38,5 samme periode i fjor. Til tross for at selskapet økte både antall ruter og tilgjengelige seter i denne perioden og videre inn i april, har selskapet opprettholdt en høy fyllingsgrad og styrket inntjeningen.

– Vi har tilpasset oss svingninger i markedet raskt og effektivt, samtidig som vi har beskyttet selskapets sterke likviditet gjennom en utfordrende periode. Økningen i billettbestillingene for tiden fremover er svært positiv, og vi gleder oss til å ønske kundene velkommen om bord på våre 280 ruter denne sommeren. Jeg er videre glad å se at de forretningsreisende vender tilbake, og vi vet at denne gruppen spesielt verdsetter vårt omfattende rutenettverk og høye punktlighet, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.

Punktligheten forteller hvor stor andel av flyene som gikk til oppsatt tid. I første kvartal 2022 var denne på 88,1 prosent, en oppgang fra 87,8 prosent i forrige kvartal.