
Flyselskapet Norwegian hevder overfor konkurransetilsynet at konkurransen i det norske flymarkedet vil svekkes dersom selskapet ikke får kjøpe opp Widerøe. Det skriver E24 og Aftenposten i dag.
På spørsmål fra avisen om Widerøe kan overleve som et selskap på egne bein svarer direktør Stein Nilsen;
-Det er et stort spørsmål, vi er ikke der i våre vurderinger enda. Men i dagens marked med lunken etterspørsel, svekket krone, høye oljepriser, så har vi åpenbart en økonomisk utfordring.
Norwegian har påpekt overfor konkurransetilsynet at Widerøe har hatt svak utvikling og at dette har ført til rutekutt våren 2023, og med ytterligere kutt i løpet av høsten. Flyselskapet mener det vil være feil av tilsynet å avvise oppkjøpet basert på hvordan konkurransen er i markedet i dag.
Norwegian peker også på at det er SAS som er hovedkonkurrenten til Widerøe i dag på ruter innenriks i Norge. Dette fordi SAS leier inn flytyper som kan konkurrere på like vilkår med Widerøe, der Norwegians 737-flåte er for store fly til å kunne benyttes.
I sin søknad til konkurransetilsynet påpeker Norwegian at det er en trend i Europa at mindre regionale flyselskap med mindre flytyper ikke klarer seg i lengden.
Konkurransetilsynet skal bestemme seg før 15. september om Norwegian får legge 1,125 milliarder kroner på bordet for å kjøpe opp Widerøe.
De to selskapene skal etter planen fortsette å driftes som to selskap, under hvert sine navn og med forskjellige ruter. I følge E24 og Aftenposten har konkurransetilsynet bedt Norwegian om en stor mengde dokumenter som skal vise alt av intern korrespondanse fra 2019 rundt vurderinger av ruter, oppkjøpet, konkurransesituasjonen og kapasiteten.