Det europeiske luftfartstilsynet EASA advarer nå mot flere hendelser som er oppstått etter at flyselskapet har hentet tilbake fly av som er i A320-familien fra langtidsparkering. Flere og flere selskap velger å reaktivere fly som er parkert, og EASA er bekymret over en rekke tilbakemeldinger der piloter har opplevd at instrumenter i cockpiten viser feil fart og høyde.

Årsaken er at flyenes sensorer som sitter utvendig på flykroppen er blitt tettet igjen enten ved at insekter har tatt bolig inne i disse, eller at sand og støv har lagt seg der. I følge en pressemelding fra EASA heter det at det er innrapportert en urovekkende mengde hendelser der piloter har måtte avbryte avgang fra rullebanen som følger av helt feil tall og informasjon om fart og høyde på flyet.

Airbus har også valgt å følge etter EASA og har sendt et direktiv ut til sine kunder der det pekes på at sensorene på flyet må vedlikeholdes og sørges for at er rene og fungerende. Airbus og EASA har ikke tall på om flyvningene som er berørt av disse feilene er med passasjerer eller om det er kun mannskap som har vært ombord.

I august 2020 var det samme feilen som ble rapportert fra flere hendelser, da selskapene hentet ut fly etter flere måneder på bakken. Også da advarte EASA og Airbus flyselskapene om potensiell fare ved å ha tette sensorer på flyene. Nå er det på nytt sendt ut advarsel om dette.

I følge Reuters har ikke EASA noen meldinger som tyder på at liv har vært i fare under slike hendelser ettersom de fleste er oppdaget mens flyet var på bakken fortsatt, og avgangene fra rullebanene har blitt avbrutt.