Hangar.no
Foto: Hans O. Nyborg

EASA godkjenner MAX-flyene men ber om en tredje sensor på flyet innen 2022

Direktør Patrick Ky for EASA, den europeiske luftfartsorganisasjonen og tilsyn, mener Boeing 737 MAX er et sikkert fly å fly nå. Etter at EASA var deltagende i testflyvninger av et MAX-testfly i september i år, er nå konklusjonen at flyene skal være sikre.

EASA er i ferd med gjøre klar godkjenningen for at MAX kan fly i Europa igjen, noe som trolig vil skje innen utgangen av 2020.

EASA har fortsatt krav rundt en syntetisk sensor som skal inn i programvaren til MAX-flyene, må på plass, men dette vil først kunne skje med introduksjonen av 737 MAX 10 i 2022.

-Analysen vår viser at dette flyet er trygt, og sikkerhetsnivået som er nådd er høyt nok for oss sa Ky i et intervju med Bloomberg. -Det vi diskuterte med Boeing er det faktum at med den tredje sensoren vi ønsker å få på plass i flytypen kan vi nå enda høyere sikkerhetsnivåer.

Andre nyheter

Fikk levert tre nye Airbus A350-1000

Hans Olav Nyborg

Medier: MHI stanser utviklingen av SpaceJet

Hans Olav Nyborg

Utsetter leveransen av 18 Boeing 737 MAX-fly

Hans Olav Nyborg

Våre nettsider benytter cookies (informasjonskapsler) for å forbedre opplevelsen din av nettsidene ved at vi lærer mer om måten du bruker innholdet vårt på. Det kan f.eks. skje ved at en cookie «husker» innstillingene til neste gang, som visningsspråk på siden, og at sidene lastes raskere. Dette er standard internett-teknologi som de aller fleste nettsteder benytter. Ved å bruke nettsidene våre, samtykker du i at vi kan sette informasjonskapsler i din nettleser. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg personlig gjennom dette. OK Les mer