Den europeiske luftfartsorganisasjonen EASA har i dag formelt godkjent 737 MAX som et trygt fly å kunne operere igjen.

European Union Aviation Safety Agency skriver i en pressemelding at det har vært registrert 38 tilsvar under høringen av den nå gitte godkjennelsen. Høringsrunden har vart siden desember 2020.

Direktivet som nå er sendt ut rundt godkjennelsen av flytypen på nytt, setter krav til at programvaren i flyene skal oppdateres, elektriske kabler skal gjennomgås og både plassering og skjerming av disse må endres, i tillegg til endringer av vedlikehold på flyene samt simulatortrening for pilotene må være fullført.

EASA mener nå at 737 MAX er et trygt fly å operere forutsatt at den riktig treningen gis, og at flyet har de oppdateringene flyprodusenten Boeing har kommet med.

European Union Aviation Safety Agency skriver at de vil følge nøye med på flytypen, og hver minste hendelse vil bli nøye vurdert og eksaminert fremover. I direktivet er det også et underdirektiv som gjelder alle operatører av 737 MAX som kommer fra land utenfor EU og EØS, men som skal operere flytypen inn i unionen.