Europeiske luftfartsmyndigheter European Union Aviation Safety Agency (EASA) har valgt å trekke tilbake et direktiv ( Airworthiness Directive (AD) som var rettet mot Airbus A321P2F (passenger-to-freighter) utgaven.

I følge en pressemelding fra EASA skal det internt ha blitt oppdaget en utregningsfeil som direktivet var ment å skulle dekke for.

“Operatører av Airbus A321P2F er pålagt å utføre inspeksjon av flyskroget før det overskrider 30.000 FC etter produksjonsdatoen til flyet eller innen seks måneder etter gyldighetsdatoen for AD, avhengig av hva som kommer først. Hvis en Airbus A321P2F-skrogramme har mer enn 30.000 FC, men færre enn 47.500 sykluser, må flyselskapene sjekke CWB for sprekker innen seks måneder etter dette direktivets gitte dato, uten å overstige tre måneder etter å ha samlet 47.500 FC siden den opprinnelige produksjonsdatoen.”

Det var blant annet teksten fra direktivet som ble sendt ut.

Det var under sertifiseringsarbeidet med Airbus A321XLR at EASA sammen med flyprodusenten kom frem til nye kalkulerte stressfaktorer for blant annet flytypens Center Wing Box (CWB). De nye beregningene viste at det kunne oppstå små sprekkdannelser i spesifiserte områder av skroget, og dette igjen kunne få fatale konsekvenser dersom det ikke ble inspisert og sjekket slik direktivet la opp til.

EASA var da klare på at de nye kalkulerte tallene også kunne få betydning for Airbus A321ceo når flytypen ble bygget om til å bli Airbus A321P2F-versjon.

Direktivet ville ramme rundt 25 slike fly som er i trafikk i dag, men nå har EASA kansellert og trukket tilbake hele direktivet.

 

ANNONSE
Forrige artikkelSAS innkaller til pressekonferanse om nye eiere
Neste artikkelDAT tapte Lakselv-rute til Widerøe