Hangar.no
Foto: Avinor

El-flyutviklingen går sakte – Utviklere sliter med utålmodige investorer

Selv om miljøforkjempere og miljøpolitiske partier skriker om kapp etter at det er ønsket at elektriske fly kommer i trafikk nå, så er virkeligheten på den andre siden for utviklere av denne typen fly en mer dyster affære.

Det å utvikle fly som baserer seg kun på bruk av elektrisk kraft eller solcellekraft tar tid og er kun i den spede begynnelsen. Vitenskapsnettstedet ICTechEx skriver i dag at flere av utviklere og produsenter av det som er de første små skritt på veien mot elektriske fly, sliter med at investorer har for årlig tid og er utålmodige.

Det kan samtidige sette en stopper for utviklingen av denne typen fly skriver nettstedet. Årsaken er at flere av de som skal produsere elektriske fly enda ikke har kommet i havn med løsninger rundt hvor lenge batteriene kan vare og hvor lang distanse flyene kan legge bak seg.

Det lengste noen har kommet er å kunne fly et enmotors elektrisk fly i fem timer over 1000 kilometer, men med en lang rekke utfordringer og med kun en person ombord i de små flyene. Å utvikle dette til å kunne frakte mellom 10 og 50 passasjerer er foreløpig flere år frem i tiden, det kan flere investorer ikke være med på.

Investorene vil ha valuta for pengene og vil ha flyene som kan erstatte den typen fly som for eksempel Widerøe flyr i dag. Her mener de store produsenten som Boeing og Airbus at vi tidligst vil kunne se elektriske fly i den størrelsen om 15-20 år frem i tid.

Dersom investorene ikke har tid å vente, så kan dette ta lengre tid, fordi det ikke er midler for utvikling videre og dette da stanser mer eller mindre opp.

Flere produsenter håper derfor at land som ønsker å blir revolusjonerende på elektrisk flytrafikk, også kommer opp med økonomisk støtte til at bransjen kan utvikle elektriske fly inn i fremtiden.

En av investorene er Uber som har en dyp lommebok, men som har også har sånn passe med tålmodighet. Ubers ene elektriske fly sliter i dag med at de ikke klarer å få nok kraft til å kunne fly over 30 minutter, og at det skal vare lenge nok til å unngå å falle ned over en by der elektriske småfly skal operere som drosjefly.

Ampaire er en annen produsent som jobber med å få den populære flytypen Cessna til å bli elektrisk når det kommer til småflyene som skal brukes av hobbyflygere verden over. Her er det også langt igjen til at batteriene er gode nok til å slå ut dagens Cessna-fly.

Andre nyheter

Vil gi Sukhoi Superjet nytt navn raskest mulig

Hans Olav Nyborg

Tre piloter og to mekanikere suspendert i India – Meldte ikke fra om motorproblemer

Hans Olav Nyborg

Boeing 727: 737 MAX er ikke første gang Boeing opplever ulykker med ny flytype

Hans Olav Nyborg

Våre nettsider benytter cookies (informasjonskapsler) for å forbedre opplevelsen din av nettsidene ved at vi lærer mer om måten du bruker innholdet vårt på. Det kan f.eks. skje ved at en cookie «husker» innstillingene til neste gang, som visningsspråk på siden, og at sidene lastes raskere. Dette er standard internett-teknologi som de aller fleste nettsteder benytter. Ved å bruke nettsidene våre, samtykker du i at vi kan sette informasjonskapsler i din nettleser. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg personlig gjennom dette. OK Les mer