Flyselskapet Emirates har valgt å legge inn en bestilling hos den europeiske flyprodusenten Airbus for 15 fly av typen Airbus A350-900.
-A350-900s vil bli et godt supplement til vår flåte, og vi er glade for å kunngjøre ytterligere bestillinger for denne flytypen. Vi planlegger å distribuere A350 flyene våre for å betjene en rekke nye markeder, inkludert langdistanseruter på opptil 15 timers flytid fra Dubai. Vi vil jobbe tett med Airbus og Rolls-Royce for å sikre at flyene våre leverer best mulig driftseffektivitet og flyopplevelse for kundene våre, sier HH Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum, styreformann og administrerende direktør, Emirates flyselskap.
Den første A350 skal etter planen bli med i Emirates sin flåte i august 2024, og med dagens tilleggsordrer vil Emirates motta A350-leveranser til tidlig i 2028.
Inkludert ordren på 95 ekstra Boeing-fly på mandag, vil Emirates ha en total ordrebok på 310 langdistansefly.
Onsdag kom nyheten om at flyselskapet har valgt å utsette leveransen og bestillingen av den større varianten Airbus A350-1000.
Det er bekymringer over vedlikeholdsplanen og driften av Rolls-Royce Trent XWB-97-motorene som drifter flyene Airbus og flyselskapet er uenige om. Nyheten om utsettelsen av avtalen kom under den andre dagen av Dubai Airshow 2023, kort tid etter at Emirates inngikk en avtale på 50 milliarder dollar med Boeing for kjøp av 90 nye 777X-fly med GE9X-motorer.
I følge medier i Dubai er Emirates bekymret over vedlikeholdskravene som er satt av Rolls-Royce for Trent XWB-97-motorene, og den planlagte tiden som må opprettholdes mellom vedlikeholdssyklusene, noe flyselskapet finner urimelig kort som fritser.
-Mens motorprodusenten vanligvis tar opp eventuelle direkte overskytende vedlikeholdskostnader som følge av økte verkstedbesøk under langsiktige serviceavtaler, er den økte nedetiden forstyrrende og kostbar for flyselskapene, sier Tim Clark i Emirates til journalister under en pressesamtale i Dubai.
Avtalen på de nå 15 Airbus A350-900 flyene er på 6 milliarder amerikanske dollar.