Hangar.no
Foto: Hans O. Nyborg

Emirates har startet utfasing av Airbus A380

Med knappe 12 år på vingene kommersielt starter nå flyselskapet Emirates å fase ut sine Airbus A380. Verdens største operatør av verdens største passasjerfly skal allerede har satt to av de eldste flyene på bakken.

Nå kommer ikke flyselskapet til å måtte se de store flyene forsvinne innen kort tid, selskapet har over 100 fly av denne typen i flåten.

Mens flyselskapet har sagt at de kommer til å fly A380 frem til 2035, er arbeidet allerede godt i gang for utfasing av flyene.

VIL IKKE SELGE FLYENE

Det å legge flyene ut for salg er noe Emirates ikke har store troen på skal gi en god bruktpris. De to første flyene som nå er tatt ut av produksjonen blir derfor strippet for alt fra motorer til deler, dører, interiør og teknisk utstyr som skal brukes som reservedeler til selskapets andre A380 som er i tjeneste.

I et intervju med magasinet FlightGlobal sier direktør for Emirates, Tim Clark, at Airbus A380-flyene som nå er satt på bakken, skulle egentlig gjennom sine største service og vedlikehold som både koster enorme summer og som det i følge Clark er dårlig økonomi å legge i gammel teknologi.

Emirates har nedbetalt de første A380-flyene og i følge Clark er spesielt flyets understell med landingshjulene av den største verdien på flyene. I stedet for å skulle bestille helt nytt til eksisterende fly, blir det en besparelse på rundt 25 millioner dollar å gjenbruke dette fra flyene som er satt på bakken.

Emirates har 112 kjempefly i sin flåte. Fortsatt kommer det nye fly fra Airbus ut fra den totale bestillingen på 123 fly. Men Airbus har allerede satt en dato for at produksjonen blir avsluttet når det siste flyet blir levert. Emirates kommer heller ikke til å ta i mot alle de 123 flyene da flere av disse blir byttet i andre modeller.

Siden 2008 har selskapet fløyet over 100 millioner passasjerer med sine Airbus A380.

Andre nyheter

Vil gi Sukhoi Superjet nytt navn raskest mulig

Hans Olav Nyborg

Tre piloter og to mekanikere suspendert i India – Meldte ikke fra om motorproblemer

Hans Olav Nyborg

Boeing 727: 737 MAX er ikke første gang Boeing opplever ulykker med ny flytype

Hans Olav Nyborg

Våre nettsider benytter cookies (informasjonskapsler) for å forbedre opplevelsen din av nettsidene ved at vi lærer mer om måten du bruker innholdet vårt på. Det kan f.eks. skje ved at en cookie «husker» innstillingene til neste gang, som visningsspråk på siden, og at sidene lastes raskere. Dette er standard internett-teknologi som de aller fleste nettsteder benytter. Ved å bruke nettsidene våre, samtykker du i at vi kan sette informasjonskapsler i din nettleser. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg personlig gjennom dette. OK Les mer