Hangar.no
Foto: Emirates
Internasjonalt

Emirates truer: Boeing-ordre på 150 Boeing 777X-fly kan bli kansellert

Flyselskapet Emirates truer nå med at en ordre hos Boeing på 150 fly av den nye Boeing 777X kan bli kansellert. Dette kan skje dersom amerikanske myndigheter gjør alvor ved å utestenge selskapet fra Open Skies-avtalen, eller å endre forutsetningene for avtalen.

Det er en avtale som er inngått mellom USA og Emiratene som kan stå på spill. En lang rekke amerikanske flyselskap har reagert på at blant annet Emirates etablerer seg stadig sterkere i det amerikanske markedet. Med beskyldninger om at selskap som Emirates og Qatar Airways får direkte stats subsidier med tilsammen over 50 millioner amerikanske dollar siste tiåret, ønsker nå sterke krefter i USA å utestenge selskapene fra Open Skies-avtalen (avtalen om det åpne luftrom).

Foto: Hans O Nyborg/Hangar.no

Tim Clark som er direktør for Emirates sier at selskapet ikke har noe å skjule når det gjelder finansieringen av driften. Qatar Airways har valgt å legge frem sine regnskaper for å motbevise beskyldningene som kommer fra blant annet Delta Airlines og American Airlines. Det har ikke Emirates valgt å gjøre men viser til at selskapet hvert år offentliggjør regnskap og innkommende kapital.

Clark sier til CNN at han på direktespørsmål til US State Department om Open Skies-avtalen har andre forutsetninger enn at det ikke tillates flyvninger mellom byer innlands i USA. Svaret han har fått er at det er ikke noen andre forutsetninger enn «only fair and open competition», kun rettferdig og åpen konkurranse.

Emirates mener det også er rart at selskapene i Emiratene er under lupen. Clark mener at da bør for eksempel også Air France / KLM gås etter i sømmene. Den franske staten eier 17.8 prosent av Air France, mens Delta Air Lines eier 10 prosent av aksjene. Den franske staten har i årevis puttet inn kapital i Air France, hevder Clark. I tillegg eier Delta Air Lines også 3.55 prosent av aksjene i selskapet China Eastern, som er et av de kinesiske selskapene som har mottatt årlig statstøtte for å holde driften i gang.

Boeing 777X

Clark er klar på at dersom Open Skies-avtalen endres i større grad eller forsvinner vil det bli lite behov for selskapet å kjøpe 150 nye Boeing 777X. Det betyr at den amerikanske produsenten Boeing kan miste en av sine mest verdifulle kunder på flytypen.

Det kan igjen bety flere hundrevis av arbeidsplasser som går tapt i USA, og store økonomiske tap for både Boeing og GE Aviation som har fått kontrakt på motorleveranse og vedlikehold.

Følg oss og lik oss:

Andre nyheter

Legger ned rutetrafikken etter få måneder

easyJet med rekordantall reisende på ett døgn

Emirates og Etihad i samtaler om å bli ett selskap – Blir verdens største