Flyselskapet Emirates er på nytt i tenkeboksen om Boeing 787 Dreamliner skal bli endel av selskapets flåte i fremtiden. Selskapet forhandler nå om dagen med den amerikanske flyprodusenten Boeing om en bestilling på Boeings nye 777X, i den forbindelse er også 787 tatt med i forhandlingene.

I følge direktør for Emirates, Tim Clark, skal en ikke helt utelukke at Dreamlineren er en flytype som kan fungere for Emirates ved siden av Boeing 787.

Dersom flytypen på nytt skal bli aktuell heller Clark mer mot 787-9, ettersom denne er mer lik A330-900neo, men har en lengre range enn den europeiske maskinen. Emirates har signert en kontrakt om at det vurderes å kjøpe Boeing 787-10, faktisk 40 stykker, men få har egentlig trodd på at selskapet ville gå for denne varianten.

Nå er Tim Clark åpen om forhandlingene i et intervju med Seattle Times. Når det gjelder en endelig avgjørelse rundt bestilling av både den nye 777X og antallet fly, blir dette først trolig klart til Dubai Air Show i høst.

Emirates og Boeing har en avtale som skal føre frem til et salg av 150 Boeing 777X, men flyselskapet har valgt å kjøre forhandlinger rundt antallet fly, leveransedatoer og konfigurasjon av flyene. For Boeing kan det få konsekvenser dersom avtalen blir redusert i antallet fly.

Emirates står for 40 prosent av alle Boeing 777X som er i bestilling gjennom ordrebøkene hos Boeing så langt.

Tim Clark sier til avisen at de håper å kunne holde seg til 150 Boeing 777X, og 40 Boeing 787, men at det samtidig er ønsker om å dra leveransene ut i tid, og utvide antall år med leveranser slik at dette passer inn med kapasitet og behov.

En utsettelse i leveransene av 777X er ingen god nyhet for Boeing, det er nesten det samme som en kansellering. Boeing har i dag 344 bekreftede bestillinger av 777X og det forutsetter en stabil produksjon fra dag en. Dersom Emirates utsetter deler av de nær halvparten av disse flyene får produsenten utfordringer med kontinuiteten i produksjonen av flytypen.

ANNONSE
Forrige artikkelSE VIDEO: Boeing testet vingetuppene på 777X som kan vippes opp
Neste artikkelTUI fjerner kjøtt på menyen fra sine fly – Nå er det kun fisk, fugl og vegetar som gjelder