KOMMENTAR: Regjeringen har lagt frem seks milliarder som skal gis som lånegaranti til Norwegian, SAS og Widerøe. Det er en god start, og det kommer godt med i en ellers svært så usikker tid for flyselskapene.

Men det er på langt nær nok for å redde selskapene. Til det må trolig samferdselsminister Hareide grave dypere ned i lommeboken.

Lånegarantien fra Norge kommer godt med hos SAS, som allerede har sikret seg en god slump med lånte penger i våre to naboland. Men for Norwegian så handler tilbudet om å ta flere runder hos sine kreditorer, investorer, aksjonærer og ikke minst bank- og låneinstanser.

Norwegian skal hente 10 prosent av lånebeløpet i markedet, eller hos sine investorer, det skal holde hardt. Allerede er økonomien i selskapet svak, pengene renner ut og kreditorene er utålmodig.

Det er tidslinjen som blir avgjørende fremover, hvor lenge varer pademien har mye å si for om hvor mye lys det faktisk finnes i enden av tunnelen. For Norwegian er det akkurat nå tunnelsyn, og knapt det. For SAS er åpningen med lys noe bedre. Men ingen av de to aktørene har noen som helst grunn til å lene seg tilbake som følger av dagens budskap fra regjeringen.

Det første som må skje er at viruset blir stanset, og at samfunnet sakte kommer seg tilbake i en slags normal modus. Men det betyr ikke at kundene vil strømme til nettsidene til flyselskapene å bestille seg flyturer i alle mulige retninger.

For før en rekke ruter kan gjenåpnes og startes på nytt, må også landene som det skal flys til ha fått bukt med viruset og nærmest ha garantier om at ingen slippes avgårde med fly og smittet, slik at denne spres på nytt.

Skal vi se på hvordan utviklingen har vært i andre land kan vi fort regne minst to måneder med full virusalarm, da er vi over i sommersesongen for flyselskapene. Det har ikke hverken SAS eller Norwegian råd til å miste noe som helst av. Den 28. mars starter sommerprogrammet for de fleste flyselskapene, fra da må bestillingene renne inn slik at sommeren gir inntekter.

Nå er vi vel egentlig der at det ikke kommer til å skje, ettersom vi allerede er på den 19. mars. Viruset er langt fra beseiret og overvunnet, og knapt det trolig de neste ti dagene.

Når deler av sommerprogrammet ryker, er det derfor bare for Hareide og regjeringen å grave dypere ned etter mer og større lån. Vi skal heller ikke avfeie at passasjeravgiften og landingsavgifter må kuttes ut året for at dette skal hjelpe.

Spørsmålet vi stiller oss er hvordan ser luftfarten ut anno mars 2021? Trolig klarer vi ikke nå se for oss utviklingen de neste ukene, men å si at den er vel som mars 2019 er å holde seg selv for narr. Når vi nærmer oss samme måned om ett år, er det endringer innen luftfarten få av oss ikke hadde trodd eller sett for oss skulle skje.

Hans Olav Nyborg
Redaktør

ANNONSE
Forrige artikkelWiderøe kommenterer lånegarantien fra regjeringen
Neste artikkelNorwegian positiv til lånegarantien – Starter jobben fredag for å innfri kravene