Endelig er Widerøes nye E190-E2 i Norge

Bli med Hangar.no på turen til Norge

Torsdag 12. april var det tid for den siste etappen av leveranseflyvningen for Widerøes nye E190-E2. Hangar.no har vært så heldige å få være med å fly hjem flyet fra Aberdeen til Bergen. Et stykke norsk luftfartshistorie er skrevet, og derfor vil vi ta med våre kjære lesere på turen.

Torsdag morgen var undertegnede, samt flere representater fra Embraer, Widerøe, Pratt & Whitney og annen presse klare for å gå ombord i LN-WDI, Dash 8-Q400-maskinen som var satt opp for anledningen.

Foto: Steffen Sundt

Etter en time i lufta ble vi varmt tatt imot at mannskapet på Aberdeen Dyce Airport, og geleidet inn i loungen hvor folk kunne bli litt kjent og lufthavndirektør på Aberdeen lufthavn, Carol Benzie, kunne skryte litt av det nydelige været vi var velsignet med. Foreløpig kunne vi bare beskue det nye flyet fra vinduet, men omsider var det tid for å se på herligheten med fotoseanse før avgang.

Foto: Steffen Sundt
Foto: Steffen Sundt
Foto: Steffen Sundt
Behov for større fly

«Vi ville ha et fly med mer enn 100 seter» sa administrerende direktør i Widerøe, Stein Nilsen, over høyttaleranlegget etter at vi hadde tatt plass ombord. Han legger ikke skjul på at det har vært utfordrende nok med selskapets 39-seters Dash 8-fly, men understreker samtidig kvaliteten på det lenge utviklede rutenettet til selskapet.

Widerøe har også hatt den planlagte nye storflyplassen på Helgeland i tankene når de valgte flytypen, og Nilsen er trygg på at Embraer-flyet er godt rustet for tøffe norske vinterforhold. I samarbeid med Embraer har også Widerøe løftet flyet opp til kategori 3-sertifisering,noe som gjør flytypen ennå mer egnet for norsk luftfart. John Slattery i Embraer er også svært trygg på at E190-E2 er godt egnet for norske forhold.

Foto: Steffen Sundt
Lys og moderne kabin

Kabinen ombord i E2-jeten er lys og luftig, og duften av nye skinnseter er ikke feil. Benplassen er for øvrig noe mindre enn på Q400, og kan bli litt knapp for personer over 1,90 m, som undertegnede, men det var ikke et problem. Klaffbordet har to rom for kopp/flaske, og i tillegg to renner i mellom som kan fungere som støtte for nettbrett, men kan også hindre væskesøl fra å finne veien ned fra bordet og i fanget. Det er også montert strømuttak mellom hvert sete.

 

Foto: Steffen Sundt
Lang rekkevidde, stillegående og lavere drivstofforbruk enn ventet

Det vil være mulig for Widerøe å fly for eksempel Tromsø – Mallorca eller Kreta direkte, men selskapet har foreløpig ingen planer om å opprette direkteruter fra Nord-Norge til utlandet.

E190-E2 skal også støye mindre enn tilsvarende fly i samme segment. Dette kunne også merkes ombord i kabinen. Undertegnede opplevde støyen fra motorene inne i kabinen svak, og det var vanskelig å høre lyden av flaps-hydraulikken i det hele tatt, noe man lett hører på en 737-800.

Foto: Steffen Sundt

Drivstofforbruket på turen har ikke flyprodusenten eller Widerøe noen eksakte tall på per nå. Likevel ble det opplyst på pressekonferansen at det ikke var nødvendig å tanke flyet i Aberdeen før avgang til Bergen, etter at det ble fylt opp på Las Palmas. John Slattery i Embraer kunne også fortelle om at drivstofforbruket var bedre enn ventet.

Foto: Steffen Sundt
Ønsker ikke å konkurrere mot SAS og Norwegian

Under pressekonferansen kommer spørsmålet om Widerøe ønsker å ta opp kampen mot SAS og Norwegian, noe Nilsen kan avkrefte. Han forteller at Widerøe, SAS og Norwegian opererer på forskjellige marked. Selskapet skal holde fokuset rettet mot mindre flyplasser først og fremst, og Nilsen legger til:

«Du kjøper ikke et fly med plass til 114 passasjerer for å konkurrere mot et fly med plass til 180»

E2-jetene skal i første omgang gå mellom Sandefjord -Trondheim, Bergen – Tromsø, Bergen – Bodø, Bergen – Kristiansand samt de nye rutene fra Bergen til Hamburg og München.

Foto: Steffen Sundt
Bergen – Antalya med E2 til sommeren

Widerøe har aldri før hatt fly med lengre rekkevidde, og det legger heller ikke Nilsen skjul på. Han forteller også at Widerøe har inngått samarbeid med Tyrkiareiser og skal fly Bergen-Antalya allerede i sommer. Det er første gang Widerøe tilbyr charterflyvninger til varmere strøk.

Med et 114-seters fly med denne rekkevidden vil også Widerøe vurdere nye ruter som ikke hadde vært lønnsom å gjennomføre med for eksemel Airbus A320 eller Boeing 737-800.

Storslått seremoni i Widerøe-hangaren

Etter ankomst i Bergen var det duket for en storslått seremoni i Widerøes hangar på Flesland. Gjestene ble bedt til bords, det samme med selve hedersgjesten, LN-WEA, som ble trukket inn i hangaren under vakker operasang før middag. En video av seansen finner du på vår Facebook-side.

Foto: Steffen Sundt

Som tidligere omtalt settes flyet først i trafikk den 24. april, da mellom Bergen og Tromsø. Widerøe har i første omgang bestilt tre E190-E2, med opsjoner på 12 til.

Hangar.no takker Widerøe for at vi fikk bli med på turen!

Kommentarfeltet er stengt.