Foto: Icelandair

Prosjektet ble drevet av Loftleidir, et datterselskap av Icelandair Group, som spesialiserer seg på charterflyvninger. Det var et unikt prosjekt om å hente hjem forskerne fra det norske forskningsinstituttet Troll, som eies og drives av Norsk Polarinstitutt (NPI). Icelandair har forberedt turen siden september 2020.

– Vi gjorde en flott og jevn landing på den blå isen. Vi ble møtt med en varm velkomst av det norske mannskapet, med utstyr for å betjene flyet og der vi tok bilder. Det var en glede å se at gruppen fortsatt var så sammensveiset etter mange måneders forskningsarbeid og å få fly dem hjem, sier forteller Bjartmar Örn Arnarsson, co-pilot hos Icelandair.

Rullebanen måler 3 000 meter i lengde og kan ta ned store passasjerfly, som for eksempel Boeing 737, Boeing 757, Airbus A319 og transportfly, som for eksempel Hercules C-130 og Ilyushin 76. Nå også Boeing 767.

Flyplassen betjener også lokaltrafikk til andre forskningsstasjoner, og denne trafikken foregår med mindre fly, så som Basler BT-67 eller Twin Otter . Også helikopter blir brukt, for eksempel av typen Bell 412.

Foto: Icelandair

– Vi fløy ganske fornøyde nordmenn tilbake til Oslo. Turen gikk veldig bra, og været i Dronning Maud Land var langt bedre enn forventet. Det var faktisk bedre vær og forhold der enn på Island, forteller Örn Arnarsson videre.

Flyet mellomlandet i Cape Town på turen opp og ned, for å fylle på drivstoff.

Troll-stasjonen har vært i operasjon siden 1990 og flyplassen der drives av Norge, som ble offisielt åpnet av Dronning Sonja i 2005. Flyplassen ligger på is og snø, og er 3000 meter lang, der den ligger 1200 meter over havet. Elleve andre land får lov til å bruke den, etter avtale med Norge.

Etter 4 dager og 42 flytimer var flyet tilbake på Island. Loftleidir har gjort seg internasjonalt kjent de siste årene med sine prosjekter i utlandet, og viser de forskjellige charterflyprosjektene som Icelandair Group er involvert i gjennom Loftleidir. Dette skaper viktige inntekter for selskapet, noe som er spesielt nyttig i disse tider når tradisjonelle passasjerreiser er på et minimum.

Årlig gjennomsnittstemperatur ved flyplassen er –25 grader celsius, og det er målt vindstyrke opp til 90 meter per sekund. Om sommeren kan temperaturen komme opp mot 0 grader, mens om vinteren kan det forekomme temperaturer på rundt –50 grader. Flyplassen ligger omtrent 1257 meter over havet, i følge Store Norske Leksikon.

Foto: Icelandair