
EU-kommisjonen setter i gang en etterforskning av det spanske flyselskapet Air Nostrum og et flykjøp selskapet gjorde i 2017. Flåtefornyelsen med 10 Bombardier CRJ-1000 fly ble delvis kjøpt for statlige penger, da Valencia-regionens administrasjon valgte å bidra til selskapets kjøp med tilsammen ni millioner euro.
Lokale myndigheter i Valencia-regionen hevder dette var fullt lovlig, og ikke er statlig støtte til drift av et flyselskap som er ulovlig innen EU og EØS.
Spanske myndigheter sier at den økonomiske støtten er gitt på klimagrunnlag ettersom selskapet hadde gamle fly som forurenset mye mer enn de nye CRJ-1000 flyene gjør. EU-kommisjonen tviler derimot på at støtten på ni millioner euro er innenfor GBER ( General Block Exemption Regulation ) som spanjolene hevder.
Land innen EU kan under visse forutsetninger, dersom vilkår er oppfylt, bidra med tiltak som har en positiv innvirkning på miljøet, men kommisjonen stiller spørsmål ved om statsstøtten faktisk er for å hjelpe Air Nostrum til å hente inn drivstoffeffektive fly, eller om de nye flyene ville ha blitt bestill uansett den statlige støtten.