Hangar.no
Flyhistorikk

Euroberlin – Da Lufthansa og Air France drev flyselskap sammen

Ikke Air Berlin, men Euroberlin France het flyselskapet, som ble startet under et samarbeide mellom det franske selskapet Air France og det tyske flyselskapet Lufthansa.

Selskapet kom som et svar på at Air France, British Airways og Pan Am siden andre verdenskrig hadde hatt monopol på flyvninger til Berlin Tegel. Pan Am hadde 70 prosent av trafikken på flyplassen. I 1988 ble det fra tyske myndigheter og de allierte landene i Europa åpnet for at tre nye selskap kunne få operere inn og ut av Tegel. Da fikk Air France en ide.  Starte flyselskap sammen med det tyske selskapet Lufthansa.

Selskapet som skulle være et lavkostselskap så dagens lys i 1988. Selv om hovedkontoret lå i Frankrike, var det Berlin Tegel i Vest-Tyskland som ble hovedbasen for flyselskapet.

Euroberlins fly hadde en kombinasjon av fargeskjema til de to eierselskapene Lufthansa og Air France. Foto: Rolf Höngesberg/Wikipedia

Konkurransen i Europa begynte å true de store nasjonale flyselskapene på 1980-tallet, så for å møte konkurransen ble Euroberlin det første forsøket på et lavkostselskap hvor de store selskapene forsøket seg med sidesprang i markedet.

Det begynte som Euroberlin France, for Air France satt med 51 prosent av eierskapet og Lufthansa bare 49. Men etter at Vest- og Øst-Tyskland ble gjenforent i 1990 valgte selskapene å fordele eierandelen til 50 prosent på hvert av selskapene, og France-navnet ble borte.

I november i år er det 30 år siden Euroberlin så dagens lys. Nærmere bestemt 7. november 1988 da det første Boeing 737-300 flyet tok av fra Tegel, med kurs for Düsseldorf, og deretter Hamburg.

Logoen

Innen 1990 hadde flåten økt fra fem til syv Boeing 737-300 fly, og dermed det tredje største flyselskapet som opererte fra Tegel. 

Belegget på flyene lå i toppårene på 60 %, noe som var et godt rundt tall for bransjen i en tid hvor flybilletter generelt var dyrere enn i dagens marked.

Da Tyskland ble sammen til ett rike så Lufthansa et stort potensiale for å vokse i det tyske markedet, men da 1990 begynte å gå over til 1991 sto deres eget lavkost- selskap i veien for å ekspandere spesielt i Berlin. I løpet av det kommende året ble flere og flere av rutene Euroberlin hadde operert, flyttet over til Lufthansas egne fly og mannskap. Euroberlin ble ut over i 1992 og starten av 1993 brukt mer og mer på sekundere ruter som ikke hadde den store betydningen for Lufthansa.

I desember 1994 ville ikke Lufthansa sitte å se på at de kastet pengene ut av vinduet, de la rett og slett ned selskapet til noe overraskelse for Air France, men på denne tiden hadde det som en gang var et lovende lavkostselskap på vei til å bli et slags Air Berlin, utspilt sin rolle og blitt hugget ned over tid av sin egen eier.




Alle foto: Wikipedia
Følg oss og lik oss:

Andre nyheter

35 år siden Korean Air 747 ble skutt ned av Sovjet

20 år siden Swissair 111 ulykken

Her står et av de tidligere DC-8 flyene til SAS og råtner bort