Hangar.no
  • Forsiden
  • Norge
  • Eurokontroll advarer om økt flytrafikk – syv ganger så mange fly vil bli forsinket
Norge

Eurokontroll advarer om økt flytrafikk – syv ganger så mange fly vil bli forsinket

Den europeiske flygeledelsen Eurocontrol advarer i en ny rapport om at antallet flyvninger som blir mer enn to timer forsinket, vil ha syvdoblet seg innen 2040. En beregning som er utført av selskapet viser at antall flyvninger på det europeiske kontinentet vil øke med hele 53 prosent de neste 22 årene.

Det virker kanskje ikke som et problem i dag, men i løpet av disse årene vil den trege utbyggingen av flyplasser og nye rullebaner sørge for at hele flytrafikken over Europa sakter akterut. I år 2040 vil nær 500.000 passasjerer bli mer enn to timer forsinket på sine reiser, hver dag. I dag er det antallet 50.000.

Hovedproblemet er at flyplasskapasiteten rundt i Europa de neste 20 årene kun vil økes med 16 prosent.

-De store flyplassene i landene i Europa har behov for å komme i gang med utbygging av nye rullebaner, eller alternativt få på plass teknologi som tillater mer effektiv bruk av eksisterende rullebaner. Ser vi fremover på statistikken vil det være 1,5 millioner flyvninger i Europa vi ikke kan håndtere i år 203, sier Eamonn Brennan som er direktør for Eurocontrol, i en ny rapport fra selskapet. 

160 millioner passasjerer vil få sine flyvninger ødelagt i 2040, dersom ikke det allerede nå tas grep for å hindre større og større forsinkelser innen luftfarten heter det i rapporten.

Nesten umulig å bygge i Europa 

Eurocontrol-direktøren mener det er nesten umulig å bygge nye rullebaner i Europa i dag. Enten er det bygget så mye tettbebyggelse rundt flyplassene at det er nærmest umulig å bygge ut, ellers

Eurocontrol i Maastricht

så er det så stor motstand at det hindres politisk å ta grep. I følge Brennan henger dette ikke sammen med at stadig flere reiser med fly i Europa, ikke bare en til to ganger i året, men flere ganger i året på ferier og weekend-opphold.

Flyselskapene er i følge Eurocontroll flinke til å skylde på at flygeledersituasjonen i Europa er et totalt kaos. Det skyldes blant annet de mange streikene i Frankrike og forsinkelser om sommeren gjennom Eurocontrols ansvarsområder i Europa.

Brennan viser til at hovedproblemet er den økte flytrafikken i Europa, og særlig i sommerhalvåret, med sprengt kapasitet på de fleste større flyplasser i Europa. Streikene har lite for seg i den store sammenhengen, ser en på hvor lite som skal til før en forsinkelse eller tekniske problem med et fly fort kan skape følger for avviklingen på en lang rekke flyplasser.

Kapasiteten på rullebanene er sprengt, terminalene for små og hvert minutt med forsinkelser koster alle parter penger i store beløp heter det i rapporten.

14.3 millioner sekunder…

Tygg litt på sifferet, 14,3 millioner sekunder. Det er forsinkelsene totalt som er forventet på flyavganger i 2018. En økning på hele 53 prosent fra 2017 i følge beregninger fra Eurocontrol. Hvert minutt med forsinkelser i Europa koster 70 euro. Rundt 30 millioner euro ekstra i utgifter for flyselskapene for året under ett.

EUROCONTROL styrer trafikken over flere land i Europa fra Maastricht – Foto: Eurocontrol

 

Følg oss og lik oss:

Andre nyheter

Krever at SAS endrer vilkårene til ny tjeneste

Ansatte på Oslo Lufthavn kan måtte betale 10.000 for å parkere

Hans Olav Nyborg

Skal fly 50 tonn laks fra Evenes i uken – Vil unngå lastebiler til Oslo

Hans Olav Nyborg