Det er ett av Europas siste marked å utforske for lavprissegmentet, og nå har den første kastet seg på for å hente ut det som måtte ligge av potensiale innen for et lite land.

Det er Luxembourg det er snakk om og flyselskapet easyJet, som det første lavprisselskap kaster seg over domenet til Luxair. Dermed blir det et stort press på den nasjonale selskapet som må se at monopolet er brutt.

Kun utenriks

Luxembourg har kun en flyplass med rullebane som er asfaltert, og det er ikke noe eksisterende innenriksmarked, dermed er alt presset på de europeiske og afrikanske markedet. I dag tilbyr Luxair 36,285 seter per uke, hvor Vest-Europa står inne med 90 % av selskapets totale kapasitet, og hvor 10 av de største ruten ligger.

I følge CAPA opererer Luxair med 17 fly i flåten, som inkluderer tre Boeing 737-700, en -800, to ERJ-135, seks ERJ-145 og fem Bombardier Q400.

Luxair står i dag for 66 % av det totale markedet i hjemlandet, mens Swiss er det nest største selskapet som opererer ut fra Findel Internasjonale flyplass. Swiss har 7 % av markedet.

Landets største flyrute er til Frankfurt hvor det ligger en stor andel gjennomgående til langdistanseruter. Nest største flyplass er London City Airport, fulgt av München.

Fire ganger i uken

easyJet lanserer nå fire ganger i uken mellom London Gatwick fra 29. oktober i år. Fra før flyr både Luxair, CityJet og British Airways mellom de to byene, en rute som er kort i tid å fly, men som i pris per billett har rangert svært høyt på tabellen.

Laveste pris mellom de to byene har i gjennomsnitt ligget på rundt 2700,- kroner til 3.500,-.

easyJet blir en tøff konkurranse for det nasjonale selskapet, og i følge ledelsen i lavprisselskapet, ser de på flere alternative ruter å starte opp i dette markedet. Både Tyskland, Sveits og Frankrike er markeder som ikke er fullt ut utnyttet av dagens selskap, og hvor lavprissegmentet kan gjøre det svært godt, hevder CAPA.

 

 

ANNONSE
Forrige artikkelSkal granske pilotkontrakter
Neste artikkelVil strekke på A380