Boeing 737-800 - Foto: Hans O. Nyborg

Det amerikanske luftfartstilsynet FAA ( Federal Aviation Administration, ) advarer nå mot at flere hundre Boeing 737 og Boeing 777 flyr verden over med cockpitutstyr som kan påvirkes av mobiltelefoner som ikke er slått av, eller satt i flymodus.

Det var tilbake i 2014 at FAA etter flere tester i perioden 2012 til 2013 identifiserte at spesielt skjermer og utstyr i cockpiten på flere Boeing flytyper, som var levert av selskapet Honeywell International, var lettpåvirkelige av stråler fra mobiltelefoner som ikke var slått av.

FAA ga flyselskap i USA pålegg, og anbefaling til selskap verden over, om at utstyret i cockpitene måtte byttes ut med nye enheter innen 1. november 2019. Nå viser en ny oversikt kun måneder før fristen går ut at flere av de amerikanske flyselskapene fortsatt ikke er i mål med å skifte ut det eldre systemet.

Mobiltelefoner som er påslått søker etter basestasjoner og sender ut signaler på let etter trådløsenett, dette i sin tur kan forstyrre utvalgte skjermtyper fra Honeywell som pilotene bruker i cockpiten til å holde oversikt over viktige funksjoner på flyet.

Både Boeing og FAA har gjennom tester funnet at påslåtte mobiltelefoner kan forstyrre skjermer og i noen tilfeller gjøre dem helt blanke. Systemene som påvirkes er av eldre type og påvirker flytypene Boeing 737-600, -700, -700C, -800, -900, og -900ER i tillegg til Boeing 777 i alle varianter.

IKKE KJENT MED PÅVIRKNING

Produsenten av systemene FAA mener blir påvirket, Honeywell, har ved flere anledninger påpekt overfor myndighetene i USA at de ikke har noen rapporter eller indikasjoner på at mobiltelefoner eller radiosignaler utenfra påvirker flyets systemer.

Det står i kontrast til at de siste fire årene er det registrert over 30 hendelser der piloter som flyr Boeing 737-modellene og Boeing 777 har klaget på at skjermene som er levert av Honeywell mister bildene eller får striper, streker og fargeforstyrrelser som tyder på ekstern forstyrrelse av bildene og informasjonen på dem.

I flere av tilfellene har teknikere søkt etter feil i etterkant men da har utstyret fungert som det skal. Når det så har kommet passasjerer ombord igjen har problemene oppstått på nytt.

BA RYANAIR BYTTE UT UTSTYRET

Ett av selskapene som har måtte bytte ut Honeywell-utstyret i et stort antall av fly er det irske selskapet Ryanair. i 2014 hadde FAA fått tilbakemelding fra flyselskapet at det hadde 707 slike enheter i sine Boeing 737 fly. Ryanair ga også i sitt tilsvare beskjed om at det å be en operatør skifte ut alle disse enheten vil påføre selskapet en enorm økonomisk utgift som er urimelig å be om.

Selskapet har derfor hatt inspeksjoner av sine fly og dette utstyret og sier til avisen LA Times at de bytter ut ved behov når det blir funnet utstyr med feil på.

FAA presiserer at problemene ikke gjelder 737 MAX-modelelen da disse flyene har utstyr fra Rockwell Collins.

Både Delta Air Line og Southwest Airlines har begge byttet ut alt av dette utstyret i sine massive flyflåter, American Airlines har fortsatt 14 fly som skal gjennomgå denne typen endringer, og United Airlines har 17 fly som skal få nytt utstyr melder avisen.

ANNONSE
Forrige artikkelBoeing bekrefter: Vil betale erstatning til flyselskap etter MAX-problemer
Neste artikkelTrodde du Airbus A200-serien var ny? I 1977 vurderte produsenten produksjon