Foto: Hans O. Nyborg

Det er et fåtall av flytypen Boeing 777 som nå må på bakken for å bli inspisert melder FAA. Flere medier har meldt at samtlige fly av typen Boeing 777-200 og 777-300 skal settes på bakken, men dette gjelder kun fly bygget før 1994, og som har Pratt & Whitney 4000 motorer.

Samtlige Boeing 777 som er produsert etter 2004 er levert med GE-90 motorer.

På verdensbasis er det rundt 69 eldre Boeing 777 som er aktive med Pratt & Whiteny-motortypen, mens det er 59 slike fly parkert på grunn av krisen luftfarten gjennomgår.

United Airlines som har 30 Boeing 777-200 og 22 Boeing 777-300ER i trafikk, trekker nå ut 24 fly som er bygget før 2004 og har P & W-motorer av 4000-modellen.

Resten av flåten til United har GE-90 motorer.

I Asia har Japan Airlines satt 13 av sine 25 aktive Boeing 777 på bakken, mens All Nippon Airways – ANA har satt 19 av 32 aktive fly på bakken som følger av pålegget fra FAA og Boeing om å inspisere deler av motorene.