Foto: Hans Olav Nyborg

Det amerikanske luftfartstilsynet FAA har godkjent flyprodusenten Boeings løsning på de elektriske problemene i flytypen 737 MAX. Onsdag denne uken fikk produsenten grønt lyse fra myndighetene til å foreta de rettelsens om må til.

Det er rundt 100 MAX fly som har måtte stå på bakken siden starten av april, da det ble oppdaget en feil i måten elektriske kabler er jordet og skjermet i flyet.

Flere flyselskap i USA har ventet på beskjeden om at flytypen nå kan returnere i trafikk, så raskt feilen med kablene er rettet. Flyprodusenten Boeing sier de arbeide raskt for å få flyene tilbake i luften.

Southwest Airlines, American Airlines og United Airlines har tilsammen måtte sette 60 MAX fly på bakken som følger av at feilen med flyene ble oppdaget. Reuters rapporterte 4. mai at FAA ba Boeing om å levere fersk analyse som viser at mange 737 MAX-delsystemer ikke vil bli berørt av elektriske jordingsproblemer som først ble annonsert i tre forskjellige deler av MAX-flyene i april.

I følge FAA har også MAX-fly fra selskapene Cayman Airways, Copa Airlines, GOL Linhas Aereas, Icelandair, Minsheng Leasing, Neos Air, Shanding Airlines, SilkAir, Spice Jet, Sunwing Airlines, TUI, Turkish Airlines, Valla Jets Limited, WestJet Airlines og Xiamen Airlines blitt berørt.

Det er rundt 25 MAX-fly som enda ikke er levert til kundene som også ble berørt av den elektriske feilen. Det elektriske problemet dukket opp etter at Boeing endret en produksjonsmetode i forbindelse med en økning i bygging av antallet MAX-fly per måned.

Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988. E-post: hansolav@hangar.no