Boeing 737 MAX - Foto: Hans O. Nyborg

Feil og mangler på Boeings 737 MAX fortsetter å dukke opp, i kjølevannet av de undersøkelser FAA utfører på flytypen. I forbindelse med de avsluttende undersøkelsene av 737 MAX som flytype, har FAA avdekket at flyets programvare som overvåker alle systemene som i tur og orden blir aktiver under oppstarten av flyet, ikke fungerer etter hensikten.

Denne delen av programvaren registrerer alle systemer som aktiveres med elektrisitet, under oppstarten av flyet før en flytur. Selv om det i følge både Boeing og FAA er snakk om en feil i systemet som ikke er kritisk, må produsenten nå jobbe på spreng for å finne en løsning på dette.

Selv om denne delen av flyets programvare feiler i å opplyse om systemer i flyet som ikke har startet opp som det skal, vil pilotene allikevel få indikasjoner om feil gjennom andre varslingssystemer heter det i følge notisen FAA har publisert.

Det amerikanske luftfartstilsynet FAA går nå svært detaljert til verk og undersøker alle systemer i 737 MAX før en sluttprosess kan innledes i forhold til en endelig godkjennelse av flytypen igjen.

For Boeing er det mye som står på spill, men likeså er det mye på spill for FAA som skal underskrive på at flytypen er trygg, og således fungerer som en anbefaling til tilsyn i resten av verden.

Dette er saken:

• Boeing leverte første Boeing 737 MAX i mai 2017 til et flyselskap.

• I oktober 2018 styrtet det første 737 MAX, mens i mars 2019 styrtet enda et fly av denne typen.

• I mars bestemte luftfartsmyndighetene FAA og EASA samt en rekke andre at 737 MAX flyene skulle settes på bakken på ubestemt tid.

• Boeing har måtte redesigne programvaren Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) som trolig har hatte en feil og bidro til at to fly styrtet.

• FAA har ikke satt noen ny dato for når 737 MAX vil bli godkjent igjen.

ANNONSE
Forrige artikkelRumenske myndigheter med ny redningspakke for å holde Tarom i luften
Neste artikkelVil holde en Boeing 747 unna salget av flyselskapet til nye eiere