Foto: Hans O. Nyborg

Det amerikanske luftfartstilsynet FAA har i et brev til flyprodusenten Boeing gitt oppsiktsvekkende krav til leveranser av nye fly fremover.

I brevet heter det fra FAA at når MAX-flyene blir godkjent for å kunne opereres igjen, må Boeing vise frem hvert eneste MAX-fly for inspeksjon av FAA, før kundene kan få flyet overlevert.

I brevet står det at «Et stort antall nye Boeing 737 MAX-fly som for tiden er i på lagring, byr på en rekke utfordringer for luftdyktighetssertifisering, produksjon og overlevering som betydelig overstiger det som Boeing-systemet tidligere har opplevd.»

Boeing har flere 100 MAX-fly stående lagret i Seattle, og Moses Lake samt i California.

LES OGSÅ: BOEING FÅR IKKE DIKTERE OSS, SIER FAA

Dermed vil trolig overlevering av alle MAX-flyene som er produsert, og står lagret på flere steder i USA, vil ta lengre tid enn det Boeing har sett for seg.

Boeing har i en kommentar uttrykt at de er fornøyde med FAA sitt brev og ønsker en ekstra undersøkelse av flyene fra FAA velkommen.

LES OGSÅ: FAA STENGER NED SELSKAP SOM LEVERER DELER TIL BOEINGS 737 MAX

FAA har samtidig gitt Boeing beskjed at det ikke er satt noen tidsfrist for når MAX-flyene blir godkjent. Boeing har hatt et håp om at dette skulle skje i løpet av november, men dette avviser tilsynet og sier det skjer trolig ikke før over nyåret.