Foto: Hans O. Nyborg

Den tidligere sikkerhetsinspektøren Joe Jackson fra Federal Aviation Administration (FAA), har i et brev til en familie av de omkomne etter Ethiopian Airlines 737 MAX ulykke for to år siden, valgt å stå frem med hva som skjedde rundt MCAS-systemet (Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) på flyet.

I et intervju med avisen Seattle Times sier den nå pensjonerte inspektøren at både han selv og hans kolleger i FAA skulle ha stått for inspeksjonen og godkjennelsen av MCAS, men at nærmest hele operasjonen med godkjennelse ble foretatt av flyprodusenten Boeing selv.

Jaconsen skriver i brevet at dersom han og hans kolleger hadde fått muligheten til selv å inspisere og teste systemet, hadde det trolig blitt underkjent og merket som et usikkert system. Det var først etter at et 737 MAX fly styrtet i Indonesia at FAA fikk se nærmere på systemet etter mistanke om at dette kunne være årsaken ti ulykken.

Jacobsen hevder at flytypen 737 MAX vil bli tryggere som fly dersom Boeing fjerner og deaktiverer Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) helt, selv i dag etter alle de inspeksjonene og tilpasningene som er foretatt før en ny godkjennelse forelå i november hos FAA.

I tillegg mener den pensjonerte inspektøren at flere ledende FAA-ansatte burde ha blitt byttet ut med nye.

Både Boeing og FAA mener nå at Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) er sikkert, og at dette ikke vil kunne føre til en ulykke slik vi har sett to av allerede.

Jacobsen har sin bakgrunn fra Boeing hvor han selv jobbet i flere tiår, før han startet i ny jobb som inspektør hos luftfartsmyndighetene i USA.

I brevet til de etterlatte hevder Jacobsen at første gangen han hørte om MCAS-systemet var etter at et 737 MAX-fly fra Lion Air styrtet 29. oktober 2018, da ble det tatt opp internt i FAA om det kunne være dette systemet som var årsaken. Boeing hadde selv godkjent systemet og det var ikke med i beskrivelsene som til slutt ga grunnlag for godkjennelsen tilbake i 2017.

Da han fikk se på systemet, sa Jacobsen at han var “sjokkert over å oppdage at flyet med vilje var designet og sertifisert til å bruke bare en AOA (Angle of Attack) -sensor for en flykritisk funksjon.”

Hvis han hadde fått sjansen under den opprinnelige sertifiseringen, er han sikker på at han og “6 til 8 av våre mest erfarne ingeniører i Seattle-kontoret” ville ha identifisert det som en alvorlig designfeil fordi det er “en lang historie med AOA-sensorfeil.”, skriver avisen i dag.

ANNONSE
Forrige artikkelGreenpeace-aktivister malte grønnfarge på Air France-fly
Neste artikkelBoeing retter kritikk mot Airbus – Advarer mot Airbus A321XLR-modellen