FAA kan skape trøbbel for alle Dreamliner-operatører denne uken – Inndrar ETOPS godkjennelse

Det amerikanske luftfartstilsynet FAA – U.S. Federal Aviation Administration – kommer trolig med enda et nytt direktiv som vil ramme operatører av Boeing 787 Dreamlinere med Rolls-Royce motorer.

Det er ventet at FAA innen torsdag vil sende ut et direktiv som år ut på at godkjennelsen for å kunne fly 787-flyene med ETOPS blir redusert i operasjonstid. ETOPS – eller “Extended-range Twin-engine Operations” gjør at selskapene som opererer fly med denne godkjennelsen kan legge opp til en rute hvor det er et maks antall timer og minutter til nærmeste flyplass i tilfelle flyet må nødlande. Uten ETOPS er avstanden maks sterkt redusert ned til 60 minutter.

For en Boeing 787 med ETOPS til å kunne fly 330 minutter, altså fem timer og 30 minutter unna nærmeste flyplass, vil det nye direktivet ende med å kun tillate 140 minutter maks.

I tillegg sier direktivet at samtlige Rolls-Royce Trent 1000 motorer skal undersøkes for korrosjon på viftebladene. Dette arbeidet skal utføres innen 20. mai på alle de rundt 500 motorene som er i bruk, rundt 25 prosent av alle Dreamlinere i trafikk.  Dersom det blir funnet korrosjon eller problemer med motorene på et fly vil det medføre at ETOPS-kgodkjennelsen så godt som blir borte og flyet må holde seg til maks 60 minutter unna nærmeste flyplass under hele flyturen.

Forskjellen blir enorm for selskap mellom Europa og USA i henhold til hvor direkte et fly kan fly over havet, eller om det må ligge tettere opp mot land.

Direktivet fra FAA vil gå ut på at alle flyselskap med Trent 1000 motorer fra Rolls Royce, må velge ruter hvor det er nærmere land og flyplasser, som igjen vil gi forsinkelser på rutene.

I følge avisen Leehan News er det ventet at også leveransen av nye Boeing 787 Dreamlinere vil bli forsinket fra produsenten Boeing som følger av direktivene og trøbbel som forfølger motortypen.

Norwegian, British Airways og Virgin Atlantic er blant selskapene som kan bli rammet av operasjonelle utfordringer med nye direktiv fra FAA.

Forrige uke kom et direktiv fra det europeiske luftfartstilsynet European Aviation Safety Agency (EASA) om at alle operatører av Trent 1000 må inspisere motorene langt oftere enn i dag og etter hver 80 flyvning.

Foto: Hans Olav Nyborg

Kommentarfeltet er stengt.