Foto: Hans O. Nyborg

Det amerikanske luftfartstilsynet FAA er nå fornøyde med jobben flyprodusenten Boeing har utført i henhold til alle endringene flytypen 737 MAX skulle gjennom. Etter flere tester både på bakken og i luften med MAX-flyene, sendes nå testresultatet ut på offentlig høring, før en endelig godkjennelse kan begynne.

I følge NBC i USA har FAA meddelt at det er mulig å nå en godkjenning for flytypen i hjemlandet innen utgangen av oktober i år. Fortsatt er det en lang vei før internasjonale luftfartstilsyn vil godkjenne MAX-flyene for å kunne fly verden over, men i følge FAA er dette nå en god start på å få flyene tilbake i luften.

Flyprodusenten Boeing har hele tiden stått ved at flytypen ville være godkjent halvveis inn i 2020, noe som er helt klart ikke slik det blir. Dersom alt går etter planen vil MAX-flyene godkjennes for å kunne fly i løpet av oktober, og det er regnet at det vil ta rundt en måned for å forberede flyene for å komme tilbake i trafikk.

Dermed kan det se ut for at MAX-flyene er i luften igjen i USA i løpet av november eller desember i år. Når flytypen får sin godkjennelse i Europa er fortsatt opp til EASA som skal vurdere godkjenningen til FAA når denne foreligger.

Den offentlige høringen fra FAA er nå lagt ut med en svarfrist på 45 dager, altså ut i september måned.

FAA skal nå også prøvefly MAX-flyene med egen piloter, og piloter fra utvalgte flyselskap som er kunde av Boeing og skal bruke MAX-flyene i sine operasjoner.

Flytypen ble satt på bakken i mars 2019.

Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988. E-post: hansolav@hangar.no