Foto: Hans O. Nyborg

Samtlige Boeing 737 MAX må i tillegg til alt annet som er på listen til FAA, også gjennom en inspeksjon av et panel på toppen av LEAP-1B motorene som flytypen benytter.

I følge FAA er det funnet en feil som gjør at dersom motoren skulle bli truffet av lyn, vil det kunne sette begge motorene på flyet helt ut av spill.

Det er ufullstendig sammenkobling av elektriske deler på innsiden av panelet som gjør det sårbart for å kunne bli truffet av lyn. Feilen med motorene er ikke på Boeings Next Generation-serie av fly heter det i meldingen til FAA.

Kravet fra FAA gjelder alle Boeing 737 MAX-8 og MAX-9 fly, og samtlige fly må sjekkes for dette før de kan fly igjen.

“Certain exterior fairing panels on the top of the engine nacelle and strut (the thumbnail fairing and mid-strut fairing panels) may not have the quality of electrical bonding necessary to ensure adequate shielding of the underlying wiring from the electromagnetic effects of lightning strikes or high-intensity radiated fields,”

FAA
ANNONSE
Forrige artikkelExpressen: SAS danner nytt “Snowflake”- flyselskap
Neste artikkelAir New Zealand vurderer senger på økonomiklasse