Det amerikanske luftfartstilsynet FAA skal i løpet av 12 dager i november gjennomføre evakueringstester av fly hos amerikanske flyselskap. Hele 720 personer er engasjert i å være passasjerer som skal evakuere flyene på 90 sekunder.

Årsaken til at denne typen test nå skal gjennomføres er at dagens regelverk på at en flykabin skal kunne evakueres på 90 sekunder, ble bestemt på 1990-tallet, og det basert på datidens gjennomsnittsvekt på reisende og seteavstanden.

Nå har både vekten på de reisende gått opp, mens seteavstanden og setebredden har krympet. FAA kan nå ikke gi noen garanti for at dagens flykabiner faktisk kan evakueres på 90 sekunder som krevet tilsier.

Dermed skjelver amerikanske flyselskap, for testen kan vise at det er umulig å evakuere flyene i USA på lovpålagte 90 sekunder.

-Amerikanere blir større i størrelse og tyngre i vekt og størrelsen, avstanden og bredden på flysetene i fly hos amerikanske selskap må nå vurderes opp mot sikkerheten, sier Dan Elwell i FAA under en høring i U.S. House Transportation and Infrastructure subcommittee denne uken.

Reglene som gjelder i dag er at flyselskapene i stor grad selv kan velge hvor stor avstanden mellom seteradene skal være, og hvor brede setene er, men flyet skal kunne evakueres på 90 sekunder. Det viser seg at flere selskap ikke helt har kontroll på at dette faktisk lar seg gjennomføre med passasjerer som er kraftige og med ekstra vekt.

Kabinforeningen Association of Professional Flight Attendants (AFPA) i USA har lenge advart om det de kaller et “torturkammer”, hvor passasjerer har problemer med å komme seg inn og ut av seteradene når de skal sette seg og reise seg før avgang og etter landing.

Foreningen mener at det er helt umulig å evakuere et fly på 90 sekunder basert på at det er så trangt ombord i flyene, og at de reisende har blitt større og større med mer vekt å bære på.

Flyselskapene tilbakeviser påstandene om at det er trangt

Senest for to uker siden kunne direktør i selskapet Delta Air Lines, Ed Bastian, under et foredrag i Economic Club of Washington fortelle at det slett ikke er trangt ombord i kabinen på amerikanske passasjerfly.

Bastian sa at det er mer underholdning ombord i flyene i form av skjermer og andre muligheter, noe som gjør at de reisende tenker lite på at det er trangt for beina. Direktøren mener setene blir mindre fordi flere og flere flyr og kabinene er fullere nå enn det de var for 10 år siden.

Passasjerforkjempere som FlyersRights.org sier at amerikansk setepitch har krympet med mellom 7 til 17 centimeter siden 1970, mens setebredden har sunket med over 3 centimeter.

Testene til FAA i november kan medføre at flyselskapene enten må øke avstanden mellom seteradene, eller fjerne en seterad for å kunne klare evakuering på 90 sekunder.

ANNONSE
Forrige artikkelVenter fortsatt på penger til å få Norwegian 737 inn i museet
Neste artikkelNye problem for Boeing: FAA ber flyselskap sjekke 737NG for sprekker etter funn