Det amerikanske luftfartstilsynet FAA har stanset arbeidet med å sertifisere Boeings nye 777X. Årsaken er delt opp i flere årsaker, som igjen kan forsinke leveransen av det første flyet.

I følge Seattle Times mottok Boeing et brev fra FAA i mai måned, der det heter at produsenten blir pålagt å utføre langt flere testflyvninger enn det som er planlagt, og at sertifiseringen av flytypen vil ta lengre tid enn først antatt.

FAA skriver at Boeing må forvente at selve sertifiseringsprosessen trolig ført vil være fullført mot slutten av 2023. Det betyr at første flyet av 777-9 kan leveres til kundene i første kvartal av 2024.

En av hovedbekymringene til FAA spenner seg tilbake til 8. desember 2020 da det under en testflyvning med 777-9 oppstod en hendelse som enda ikke er klarlagt i forhold til årsaken. Under testflyvningen skal flyet uten at pilotene foretok seg plutselig ha vendt nesepartiet nedover og fortsatte med dette til piloten fikk hentet inn flyets ordinære posisjon igjen.

FAA og Boeing har det siste halve året forsøkt å få klarhet i hvorfor dette skjedde, uten at noen av partene er kommet til en konklusjon. Dette krever nå FAA at Boeing først og fremst må finne svar på før arbeidet med å sertifisere flytypen kan fortsette.

FAA har også gitt Boeing beskjed at et av flyets nye sikkerhetssystemer ikke oppfyller kravene til sikkerhet som er satt av FAA og internasjonale regler. Det er problemer med dette systemets programvare og varmegang i selve det elektroniske systemet som må utbedres. Systemet er lenket opp mot flyets kontrollsystemer. I brevet fra FAA heter det «dette flyet er langt fra klart til å gå videre i prosessen».

Boeing hadde store utfordringer da 787 flyene kom på markedet, og disse ble satt på bakken i 2013 på grunn av batteripakker som tok fyr, etterfulgt av 737 MAX som måtte settes på bakken i 2019 på grunn av feil i flyets sikkerhetssystemer, nå ser det ut som det samme vil skje med 777X, og det er noe FAA ønsker å forhindre på forhånd.

FAA har vært krasse i brev til produsenten om at listen over alvorlige feil og mangler med det nye flyet skaper en stor bekymring hos regulerende myndigheter i USA. Boeing lanserte den nye versjonen av sitt 777 i 2013 og skulle etter planen ha levert fra seg det første flyet i 2020. Nå er det en gang i 2024 at flyet kan være klart for leveranse.