Selv om stadig flere europeiske lufthavner oppretter Twitter-kontoer, er det Facebook som slår best an blant brukerne – også på Avinors lufthavner

Dette framkommer av en ny undersøkelse gjennomført av ACI (Airport Council International) i Europa. Undersøkelsen legger fram statistikk som viser at det gjennomsnittlige antallet brukere av Facebook-profiler øker mer enn brukere av Twitter. I 2011 var det gjennomsnittlige antallet brukere per Facebook-profil litt over 2000. Nå nærmer tallet seg 6000. Twitter øker fra cirka 3750 til omkring 4500.

Stor interesse
Oslo Lufthavn Gardermoens profil på Facebook legger seg fint innenfor snittet, med nærmere 6000 «likes». Ved Bergen lufthavn, Flesland og Trondheim lufthavn, Værnes ligger antallet «likes» på mellom 2000 og 2500, men ved Stavanger lufthavn, Sola, er tallet rundt 1500.
-OSL mottar ulike henvendelser på Facebook, og de fleste handler mye om passasjeropplevelser, sier Tonje Hesthagen, avdelingssjef for Kommunikasjon og Samfunn på Oslo Lufthavn Gardermoen.

Hun opplyser at det også har vært en rekke spørsmål knyttet til utbyggingen av Terminal 2, som skal stå ferdig i 2017.

-Folk lurer på hva som kommer av både fasiliteter og ruter, men vi får også innspill om tiltak for å bli bedre. Det etterlyses blant annet flere toaletter, stikkontakter og flere sitteplasser, sier Hesthagen.

Passasjerservice
Alle passasjerrelaterte nyheter som blir lagt ut på Oslo Lufthavns hjemmeside, osl.no, legges også ut på de sosiale mediene.

-Ellers svarer vi på henvendelsene som kommer på Facebook så langt vi rekker. Dessuten er vi bevisst på at Facebook-siden vår ikke skal være for kommersiell, men en kanal der de reisende kan få svar på det de lurer på. Profilen skal i større grad være en passasjerservice framfor en salgskanal, slår Hesthagen fast.

 

ANNONSE
Forrige artikkelVil samarbeide med SAS
Neste artikkelSAS øker på dansk innenriks