Hangar.no
Foto: Hans Olav Nyborg
Norge

Færre forsinkelser på nye Oslo Lufthavn

Etter at nye Oslo Lufthavn ble offisielt åpnet i april i år ble Oslo Lufthavn nesten doblet i størrelse og kapasiteten økte betraktelig. Nå viser også nye tall fra AirHelp at antallet forsinkelser har gått ned siden åpningen.

AirHelp jobber blant annet med erstatningssaker rundt flyforsinkelser og kan vise til en nedgang antall henvendelser knyttet til forsinkede fly etter åpningen av den nye terminalen i år. Fra 27. april til 15. oktober 2017 ble det registert 507 erstatningspliktige forsinkelser, mot 732 tilfeller i samme periode i fjor. Det som AirHelp regner som ontime performance har også gått opp fra 81,38% til 85,07% i samme periode. Landssjef for AirHelp i Norge, Andreas Hermansson sier dette er svært positive tall for Oslo Lufthavn.

«Her er det selvsagt flere faktorer som påvirker, men mye tyder på at nye Gardermoen har bidratt til å gjøre flytrafikken mer presis. Vi ser en betydelig reduksjon i lengre forsinkelsene, men også kortere forsinkelser har gått ned det siste året. En reduksjon i forsinkelser på fire prosent er ganske mye i internasjonal sammenheng», sier Hermansson

Utbyggingen av Oslo Lufthavn hadde en prislapp på 14 milliarder, ga 21 nye oppstillingsplasser for fly, 117 000 nye kvadratmeter gulvareal samt et nytt bagasjeanlegg. Nedgangen i antall forsinkelser som er erstatningspliktige i henhold til EUs reglement har gitt en nedgang i det potensielle erstatningsbeløpet på hele 78 millioner kroner, fra 233 til 155 millioner.

Andreas Hermansson i AirHelp
Følg oss og lik oss:

Andre nyheter

Nå skal du kunne gifte deg på Oslo Lufthavn

Faktisk.no: Elektronisk utstyr kan påvirke flyets systemer

Hans Olav Nyborg

United Airlines med 787 til Europa neste sommer