Luften rundt byggene på København Lufthavn Kastrup er helsefarlig å arbeide i, slår Det Økologiske Råd i Danmark fast i en ny rapport.

Luftforurensningen på flyplassen overstiger 2-3 ganger nivået som ligger i luften under rushtrafikken i sentrum på hverdager slår rådet fast.

Det er målinger av luftkvaliteten på Kastrup gjennom en lengre periode som danner grunnlaget for den oppsiktsvekkende rapporten, og som trolig er verdens første rapport basert på direkte avsløringer av luftforurensning utendørs på en flyplass.

Rapportens fokus er hvordan luftkvaliteten ved flyplassen påvirker de ansatte som arbeider ute i det fri, og det faktum at dette arbeidsmiljøproblemet blir totalt oversett av flyplassen og av myndighetene.

De største synderen ved flyplassen er dieselmotorer rundt håndteringer av fly for avstigning og påstigning, APU, og hovedmotorene til selve flyene.

I dag finnes det ingen krav vedrørende de ultra-små partikler som sendes ut i luften fra disse motorene og generatorene, og som er i så høy skala at det er direkte skadelig for de som arbeider utendørs. EU har satt en norm som skal følges, men denne gjelder bare bruken av kjøretøy på flyplassene som skal være av typen diesel og med svært lave utslippsnivåer.

Stor oppmerksomhet internasjonalt

Rapporten fra Det Økologiske Råd har fått stor oppmerksomhet hos ACI Europe som er de europeiske flyplassers organisasjon.

Der er det nå stor uro for de påviste mengdene av svovel og svevepartikler som befinner seg i luften rundt selve flyplassen, verdier som overgår hva en normalt ville kunne tillate i et bymiljø.

Rapporten er utarbeidet over flere års studier og er utført av DCE ved universitetet i Aarhus, i samarbeide med driftselskapet bak København Lufthavn og Det Økologiske Råd.

RAPPORTEN FINNER DU HER (PDF)