
Den franske havarikommisjonen BEA i Paris har begynt å gjennomgå ferdskriveren fra Ethiopian Airlines Boeing 737 MAX 8-flyet som styrtet søndag 10. mars i år.
I følge flere kilder som har sitert en ansatt i BEA skal data fra ferdskrivere ha store likheter med hendelsesforløpet fra ulykken med et Boeing 737 MAX 8 fly i Indonesia i oktober 2018.
BEA jobber nå sammen med det amerikanske NTSB og havarikommisjonen i Etiopia for å få klarlagt hva som skjedde i 737 MAX 8 flyet før det styrtet. Samferdselsministeren i Etiopia kunne søndag kveld fortelle på en nasjonal TV-kanal at data fra begge ulykkene sammenlignes nå, og så langt er det store likheter.
Alle parter som er involvert i ulykken har satt fokus på å jobbe døgnet rundt for å finne ut hva som skjedde. Samferdselsministeren gikk så langt at det ble lovet en havarirapport med årsaken ville bli klar innen fire uker fra i dag.
Både flyprodusenten Boeing og flyselskap som opererer Boeing 737 MAX 8 håper nå på en rask avklaring i forhold til hva som er årsaken til ulykken.
Havarirapporten etter Lion Air-ulykken i oktober 2018 er ikke kommet i en endelig versjon, fortsatt gjenstår en lang rekke svar som må på plass sier NTSB i en kommentar til flere medier.