Foto: Hans O. Nyborg

Flyselskapet Norse Atlantic Airways har sikret seg en kjempeavtale sett i forhold til det økonomiske når det gjelder leie av selskapets 15 Dreamlinere. For på tidspunktet da Norwegian sa opp avtalen på alle Dreamlinere de hadde leaset, sto Norse klare til å ta over avtalene hos leasingselskapene.

På dette tidspunktet var krisen i luftfarten i ferd med å eskalere seg, og leasingselskapene ble desperate etter å ha fått en solid mengde fly tilbake fra flyselskap verden over.

I følge direktør i Norse, Bjørn Tore Larsen, fikk dermed selskapet en gullkantet avtale akkurat i grevens tid, og da bransjen lå nede for telling.

-Vi har fått svært gode vilkår, og er tatt godt i mot av leasingselskapene som klart taper mye penger på disse flyene. Det er ikke tvil om at de ønsker flyene i luften igjen så raskt som mulig, sier Larsen til E24.

Kontrakt ble undertegnet for leie av 15 Dreamlinere, hovedsakelig Boeing 787-9, men også tre av de mindre Boeing 787-8 som Norwegian opererte har blitt med i leieavtalen.

Avtalen Norse har med leasingselskapene er PBH (Power by the hour) på samtlige av flyene. Det betyr at selskapet kun betaler leie for flyene så lenge de er i drift og i luften.

PBH avtalene med leasingselskapene gjelder kun ut 2022, og noe inn i 2023, men deretter er selskapet ute av den lukrative avtalen med denne typen betaling per bruk. For Norse blir det viktig å få i gang flyvninger slik at selskapet begynner å tjene penger.

-Vi starter i det små kommende vår, vi må ha inntekter, sier Larsen til E24.

Har stor tro på at flyvningen starter opp til våren. Bjørn Tore Larsen i Nors. Foto: Hans O. Nyborg