I august fraktet Finnair 1 062 400 passasjerer, som er 9,5 % flere enn i august 2023.
Den totale kapasiteten, målt i Available Seat Kilometers (ASK), økte i august med 9,3 % fra år til år ettersom ytterligere smalkroppskapasitet ble utplassert av Finnair etter at wet lease outs til British Airways ble avsluttet i mars 2024. I tillegg, kapasitetsveksten i asiatisk trafikk var sterk. Hvis wet lease outs inkluderes, økte kapasiteten med 10,9 % på grunn av samarbeidet med Qantas. Finnairs trafikk, målt i Revenue Passenger Kilometers (RPKs), økte med 7,5 %. Passasjerbelastningsfaktoren (PLF) gikk ned med 1,3 % poeng til 78,6 %. De avstandsbaserte rapporterte trafikktallene tar ikke hensyn til lengre ruter forårsaket av luftromsstengingen da de er basert på storsirkelavstand i samsvar med bransjepraksis.
ASK-ene i Asia-trafikken økte med 11,2 % fra år til år på grunn av økt kapasitet til Japan, inkludert økte frekvenser til Tokyo, Osaka og Nagoya. I nordatlantisk trafikk økte ASKs med 2,6 % på grunn av økte frekvenser til Dallas. I europeisk trafikk var ASK-ene opp med 11,8 % da størstedelen av økningen i smalkroppskapasitet ble allokert til Europa. Midtøsten-kapasiteten falt med 5,1 %, hovedsakelig på grunn av midlertidig opphørte operasjoner til Israel. ASK-ene i innenrikstrafikken økte med 16,9 % på grunn av den ekstra smalkroppskapasiteten.
RPK-er økte i Asia-trafikken med 11,8 % fra år til år. De økte med 6,0 % i nordatlantisk trafikk, med 7,9 % i europeisk trafikk og med 10,3 % i innenrikstrafikken, mens de gikk ned med 12,3 % i trafikken i Midtøsten.
I august var PLF 85,4 % i asiatisk trafikk, 84,5 % i nordatlantisk trafikk, 74,0 % i europeisk trafikk, 72,2 % i trafikk i Midtøsten og 62,6 % i innenlandstrafikk.
Passasjertallet økte med 11,5 % i asiatisk trafikk, med 5,1 % i nordatlantisk trafikk, med 11,0 % i europeisk trafikk og med 10,0 % i innenlandstrafikken. De gikk ned med 14,0 % i trafikken i Midtøsten.
Totalt antall frakttonn økte med 11,5 % fra år til år i august på grunn av vekst i alle trafikkområder unntatt Midtøsten og innenrikstrafikk. Inntekter lastetonnkilometer økte med 11,9 %.
I august ankom 76,7 % av alle Finnair-flyvninger i rute (81,3 %). Nedgangen i ytelsen i tide skyldtes luftroms- og flykontrollkapasitetsbegrensninger over hele Europa.
Trafikkstatistikk for september 2024 publiseres tirsdag 8. oktober 2024.
Finnair -AUG 24 | ||||
Måned | % endring | YTD | % endring | |
Total trafikk | ||||
Passasjerer 1000 | 1 062,4 | 9.5 | 7 740,1 | 3.9 |
Tilgjengelig sete kilometer mill | 3.442,9 | 9.3 | 25 673,7 | 6.4 |
Inntekt passasjerkilometer mill | 2.705,3 | 7.5 | 19 386,4 | 3.7 |
passasjerlastfaktor % | 78,6 | – 1,3p | 75,5 | – 2,0p |
Lastetonn totalt | 12.117,6 | 11.5 | 96 632,7 | 11.5 |
Tilgjengelig tonn kilometer mill | 497,0 | 10.2 | 3.739,6 | 8.0 |
Omsetning tonnkilometer mill | 315,0 | 8.5 | 2.310,1 | 5.3 |
Tilgjengelige setekilometer inkl. wet lease out mill | 3.652,7 | 10.9 | 27 365,5 | 7.3 |
Asia | ||||
Passasjerer 1000 | 127,8 | 11.5 | 894,6 | 3.2 |
Tilgjengelig sete kilometer mill | 1 141,1 | 11.2 | 9.104,7 | 8.2 |
Inntekt passasjerkilometer mill | 974,2 | 11.8 | 6 891,1 | 5.6 |
passasjerlastfaktor % | 85,4 | 0,5p | 75,7 | – 1,9p |
Europa | ||||
Passasjerer 1000 | 745,2 | 11.0 | 5.148,6 | 6.5 |
Tilgjengelig sete kilometer mill | 1.568,7 | 11.8 | 10 778,5 | 9.8 |
Inntekt passasjerkilometer mill | 1 161,0 | 7.9 | 8 191,7 | 4.2 |
passasjerlastfaktor % | 74,0 | – 2,6p | 76,0 | – 4,1p |
Nord-Atlanteren | ||||
Passasjerer 1000 | 45,3 | 5.1 | 286,3 | 1.9 |
Tilgjengelig sete kilometer mill | 406,3 | 2.6 | 2.859,8 | – 2,0 |
Inntekt passasjerkilometer mill | 343,2 | 6.0 | 2.216,9 | 3.9 |
passasjerlastfaktor % | 84,5 | 2,7p | 77,5 | 4,5p |
Midtøsten | ||||
Passasjerer 1000 | 37.1 | – 14.0 | 309,9 | – 7.7 |
Tilgjengelig sete kilometer mill | 233,3 | – 5.1 | 1.919,9 | – 6.2 |
Inntekt passasjerkilometer mill | 168,4 | – 12.3 | 1.405,5 | – 5.8 |
passasjerlastfaktor % | 72,2 | – 5,9p | 73,2 | 0,3p |
Innenlands | ||||
Passasjerer 1000 | 107,0 | 10,0 | 1.100,7 | – 2.8 |
Tilgjengelig sete kilometer mill | 93,5 | 16.9 | 1 010,8 | 7.7 |
Inntekt passasjerkilometer mill | 58,5 | 10.3 | 681,3 | 0,2 |
passasjerlastfaktor % | 62,6 | – 3,7p | 67,4 | – 5,0p |
Lastetrafikk | ||||
– Europa tonn | 2.332,8 | 22.1 | 19 083,8 | 28.3 |
– Nordatlantiske tonn | 1.418,9 | 15.9 | 10 375,2 | 1.0 |
– Midtøsten tonn | 1 750,0 | – 11.1 | 15 216,4 | 5.5 |
– Asia tonn | 6.595,6 | 15,0 | 51 645,5 | 10.6 |
– Innenlandske tonn | 20.3 | – 22.2 | 168,9 | – 27.5 |
– Tonn fraktfly* | 0,0 | 0,0 | 142,9 | – 9,5 |
Lastetrafikk tonn totalt | 12.117,6 | 11.5 | 96 632,7 | 11.5 |
Inntekter last tonn kilometer mill | 72,9 | 11.9 | 576,2 | 10.4 |