Finnair fyller 100 år: 63 år med ruter til Norge

Det finske flyselskapet fyller i disse dager 100 år, med oppstart 1. november i 1923 har selskapet en lang historikk å se tilbake på.

I dag er selskapet det tredje eldste flyselskapet i Europe etter KLM i Nederland og CSA i Tsjekkia. Finnair begynte sin historie under navnet «Aero» og den første flyvningen gikk til Tallin i 1924.

Selskapet fikk samlet inn 50.000 mark og så var reisen i gang. Det første driftsåret fløy selskapet 269 passasjerer, fraktet fire tonn med post og varer og gjennomførte 16.950 flytimer. Noe som tydet på at Junkers-flyet ikke sto stille over lengre tid.

Etter krigen mottok selskapet sin første Junker G-24 med 9 seter, og passasjertrafikken eksploderte i Finland. Selskapet hadde også mottatt sin første Junker 52.

Under krigen hadde selskapet sin første større ulykke de en av Junker-maskinen ble skutt ned over Finskebukta av ukjente bakkebaserte skyts.

I 1946 måtte selskapet reorganiseres og den finske staten gikk inn med kjøp av 22.000 aksjer i selskapet. Med hjelp fra staten klarte så flyselskapet å bestille seg seks Douglas DC-3 fly. I 1947 ble selskapets første kabinansatte utdannet.

På 1950-tallet ble Convair CV-340 hentet inn for å erstatte DC-3 flyene. På 1950-tallet, da luftfarten utviklet seg raskt, anerkjente Finnair
behovet for en dedikert institusjon for pilotopplæring. Finnair Flight Academy har utviklet seg til å bli en ledende flyskole for Finnair og aspirerende piloter fra hele verden.

Det var først i 1953 at selskapet tok i bruk navnet Finnair, og det skulle ta ytterligere 15 år før det offisielle navneskiftet fant sted. Den opprinnelige betegnelsen er fortsatt reflektert i Finnairs flykode, AY, hvor Y refererer til det finske ordet for selskap.

De første flyvningene ble landet med ski! Det tyskproduserte Junkers F13 var Aeros første fly og kom på plass 20.mars og hadde flottører på sommeren og ski på beina om vinteren. , tilpasset til de utfordrende forholdene i det finske landskapet. Om vinteren brukte det ski, mens om sommeren fløt det på vann, da det ikke fantes landbaserte kommersielle flyplasser i Finland på den tiden.

63 år i Norge

4. mai 1963 møttes Finnair og SAS i Kirkenes -Faksimile

Det finske flyselskapet har operert 63 av sine 100 år med ruter til Norge.

Den første direkteflyvningen mellom Helsinki og Oslo fant sted 2.november 1960. Det ble for første gang mulig for folk i Finnmark å kunne fly med Finnair fra Kirkenes via Oslo- gjennom Finland – på 8 timer, noe som ble mulig ved at Finnair samarbeidet med Varangerfly.

I 1962 valgte Finnair å starte opp flyvninger til Kirkenes med egen DC-3 fly.

Siden har Finnair også opprettet ruter til Trondheim, Bergen og Bodø, og nå senest i august med ruten mellom Tromsø– Rovaniemi.

Flyselskapet var det første vestlige selskapet som begynte å fly inn til Russland, det skjedde i 1956 da en rute fra Helsinki til Moskva ble åpnet.

I 1974 feiret selskapet sine 50 år som flyselskap, da hadde selskapet 3400 ansatte og 24 fly i flåten, med bestillinger rinne på to Boeing 747 hos Boeing. som ble byttet før leveranse til å bli DC-10 fra Douglas-fabrikken. Selskapet opererte Caravelle og DC-9 og hadde store likheter med SAS i driften.

Langdistanseflyene den gang besto av DC-8.

Finnair begynte sin ekspansjon i Asia i 1976 med ruter til Bangkok, og senere markerte de et unikt øyeblikk ved å tilby direkteflyvninger til Tokyo i 1983, med en historisk reise over Nordpolen. I 1988 ble Finnair det første vestlige europeiske flyselskapet som knyttet Europa og Kina direkte med flyvninger fra Helsinki til Beijing.

Store designsamarbeid: Finnland har mange kjente designere som er ofte henter inspirasjon fra landets natur. Finnair har samarbeidet med flere av disse og innført designelementer som Iittalas Ultima Thule glasskolleksjon av Tapio Wirkkala og Marimekkos kjente tekstiler i kabinene.

For å feire sitt 100-årsjubileum, har to av Finnairs langdistansefly fått en «Mummi-makeover». Illustrasjoner av Snorkfrøken og Mummitrollet, kjente figurer fra den finske barnefortellingen til Tove Jansson, pryder to Airbus A350-fly. I tillegg har det blitt lansert en ny mummikopp i anledningen jubileet. Koppen er populær i Norge og ble raskt ble revet bort fra butikkhyllene.

ANNONSE
Forrige artikkelBrann ved flyplass i Oppdal
Neste artikkelSoldater skal sikre Brasils flyplasser mot kriminelle