Finnair har begynt å demontere og resirkulere et Airbus A319-fly, som har nådd slutten av den økonomiske livssyklusen etter 21 år. Demonteringen foregår på Helsinki lufthavn, der Finnairs mekanikere vil fjerne deler som kan brukes andre steder i Finnairs flåte. Disse inkluderer motor, seter, landingsutstyr og flyelektronikk-komponenter.

-Dette er første gang et Finnair-fly demonteres og resirkuleres i Finland. Vi tok beslutningen om å ta flyet fra hverandre her på hjemmebasen for å optimalisere bærekraft og økonomi, sier Juha Ojala, visepresident for Finnairs tekniske operasjoner.

Hun legger til at prosjektet lar selskapet forbedre kostnadseffektiviteten ved vedlikeholdsoperasjoner og ansette mekanikerne under pandemien når den normale arbeidsmengden er sterkt redusert.

Tidligere har Finnairs fly blitt resirkulert andre steder i Europa når de har nådd slutten av livssyklusen. De fleste selskaper som gjør denne typen arbeid ligger i tørre områder, der klimaet er gunstig for langvarig lagring av fly. Dette er første gang et kommersielt fly blir demontert i Finland. Det er et uvanlig prosjekt for Finnair, da det er forskjellig fra selskapets normale vedlikeholdsarbeid, spesielt når det gjelder planlegging og prosjektledelse.

Fly har et forhåndsbestemt maksimalt servicemål, da flyets kropp bare kan håndtere et angitt antall landinger og avganger. Etter dette må flyet tas ut av bruk i samsvar med produsentens instruksjoner. Resirkulerbarheten til flyet og dets deler vurderes allerede i designfasen. Så mye som 98% av et nytt fly kan gjenbrukes og resirkuleres. Med eldre fly, som A319, kan omtrent 90% brukes på nytt.

-Mange deler av flyet som skal demonteres – som landingsutstyr, motorer, hjelpekraftenhet og luftfart – kan brukes i Finnairs vedlikeholdsoperasjoner, som støtter både bærekraft og kostnadseffektivitet. Delene som vil bli gjenbrukt, vil bli inspisert og revidert nøye. Mindre elementer, som setetrekk eller hyttegardiner, kan også brukes på nytt. avslutter Juha Ojala.

ANNONSE
Forrige artikkelFraktrekord for sjømat fra Oslo lufthavn
Neste artikkelForprosjekt for ny flyplass i Bodø er godkjent