Hangar.no
Hendelser

Flere døde i flyulykker første halvår i år enn i 2017

Mens første halvår av 2017 ble det aller sikreste året inne luftfarten, med kun 16 døde i flyulykker med kommersielle fly, er det en annen statistikk som avsløres for første halvår av 2018.

Fra 1. januar i år til 1. juli omkom 323 personer i  ulykker innen kommersielle flyvninger. Det kan virke skremmende og tallene viser en økning. Men tatt i betraktning av at det kun var åtte ulykker med dødelig utfall, mot seks i 2017, er det fortsatt de laveste tallene noen sinne.

Flere og flere alvorlige ulykker viser at flysikkerheten nå bare blir bedre og bedre. Ulykker med passasjerfly som havarerer, har de to siste årene vist at det er mulig å overleve, ettersom flyene blir sikrere. Det er fortsatt ulykker som skjer i forbindelse med landinger som er de der flest overlever.

Ulykker ved avgang og i lufta er fortsatt de som tar flest liv.

LES OGSÅ: ATR-FLY STYRTET I RAN – 66 OMKOMMET

LES OGSÅ: ANTONOV 148 STYRTET – ALLE OMKOM 

Et skifte i årsak til ulykker er den statistikken som skremmer ekspertene mest. Mens flyulykker og havari på 1970, 1980 og 1990-tallet i stor grad skyldtes tekniske feil, er en stor andel skyld i dag relatert til piloter og flygeledere som tar risikoer eller gjør feil. 

Ser vi på statistikkene for de siste årene der passasjerfly på kommersielle ruter er involvert, er økningen i menneskelig feil en tydelig faktor. Lengre arbeidsdager, flere flyvninger og et tøffere krav til inntjening, gjør sitt til at uhell og ulykker i større grad kommer av feil avgjørelser fra de som sitter i cockpiten.

Noen ulykker skjer også helt uten at det skulle være nødvendig. Ulykker der alt svikter, myndigheters oppfølging, flyselskapets manglende evne til å vedlikeholde, og mannskapets manglende vurderinger på sikkerhet.

Cubana styrten der et Boeing 737-200 gikk i bakken. Handout

En av de ulykkene som skjedde første halvår i 2018 var da et Boeing 737-200 fra Global Air, styrtet under en flyvning for Cubana, kun en av 113 ombord overlevde. Et fly bygget i 1979, fløyet av et selskap med tvilsomme kvaliteter, og i et land med amerikanske sanksjoner mot seg slik at reservedeler ikke er tilgjengelig. Dette var en type ulykke som ofte ble sett på 1980-tallet. Nå er fortsatt undersøkelser rundt årsaken på gang, men mye tyder på at det meste gikk galt som kunne gå galt, før ulykken var et faktum. 

LES OGSÅ: FLY MED OVER 100 OMBORD STYRTET I CUBA

Nå blir allikevel 2018 ett av de sikreste årene dersom ikke 2018 siste halvår skulle bringe med seg store ulykker med høye dødstall.

Ulykkene der passasjerer og mannskap mister livet blir mer og mer en sjeldenhet, uhell, påkjørsler og fly av rullebaner blir en økende statistikk viser tall fra Aviation Safety Network.

 

Følg oss og lik oss:

Andre nyheter

Amsterdam: Ødela flymotor til 90 millioner kroner

15 skadd i turbulens – Kabinen så ut som om det var rammet av jordskjelv

ATR-fly tok fyr under vedlikehold – Er helt utbrent på innsiden