Foo: Hans O. Nyborg

Listen over flyselskap som rasler med sabelen og truer flyprodusenten Boeing med kanselleringer av MAX-bestillinger, blir stadig lengre.

Noen flyselskap ser sitt snitt til å kunne forhandle kjøpsavtaler til bedre pris, mens andre selskap igjen ser muligheter for å komme ut av en bestilling der omstendigheter har endret seg.

Felles for alle selskapen som rasler er at samtlige Boeing 737 MAX er satt på bakken verden over, og forhandlingskortene er i favør av kunden.

Det er etter to ulykker med Boeings 737 MAX 8 at samtlige fly denne uken ble satt på bakken verden over. Det er fortsatt ikke klarlagt helt hva som er årsaken til de to havariene, men dette kan få store konsekvenser for flyprodusenten Boeing.

Skulle skrive under kontrakt

Ett av selskapene som nå er i støtet er Flyadeal i Saudi Arabia. Selskapet har fått et kontraktsforslag fra Boeing på kjøp av 30 Boeing 737 MAX-fly. I følge Reuters skulle en avtale undertegnes kommende uke, men selskapets direktør sier at det blir det ikke noe av nå.

Flyadeal velger å vente til situasjonen rundt MAX-flyene er blitt ryddet opp i. Selskapet la inn en ordre hos Boeing i desember 2018 med 30 737 MAX 8 samt 20 fly i opsjon. Denne avtalen var en MOU-avtale som nå denne kommende uken skulle ha blitt gjort om til en bindene kjøpsavtale.

Selskapet vurderer nå om de skal gå bort fra Airbus som flyflåte, og hoppe på Boeings kontrakt, eller om det skal forhandles på nytt med Airbus.

Andre selskap presser også

VIETJET
Andre flyselskap som rasler med sabelen er VietJet i Vietnam som doblet sin bestilling av 737 MAX-fly i februar. Selskapet sier de venter på et mer klarlagt bilde av årsak til at flyene er satt på bakken. En vurdering skal deretter gjøres i forhold om deler eller hele bestillingen skal kanselleres skriver lokale medier.

KENYA AIRWAYS
Kenya Airways er også en av kundene Boeing har levert kontraktsforslag til. Flyselskapet og produsenten har blitt enige om antall 737 MAX-fly og en signering skulle etter planen snart finne sted. Nå har selskapet valgt å utsette dette i påvente av å få mer informasjon om årsak til ulykkene med flytypen. Alternativet er å bestille Airbus-fly eller Boeing 737-800.

UTAIR
Russiske UTAir Aviation har bedt Boeing om en rekke garantier som må innfris før selskapet tar i mot sitt første Boeing 737 MAX som etter planen skal skje senere i år.

LION AIR
Lion Air som er en av kundene som har mistet et Boeing 737 MAX i en ulykke, prøver nå å få kansellert sin bestilling på over 200 fly. Selskapet har allerede kontaktet Airbus for å få tilbud på Airbus A320neo.

GARUDA INDONESIA
Det indonesiske flyselskapet Garuda har bedt Boeing om å få kutte i sin bestilling. Ønsket er å droppe flere eller alle 20 flyene selskapet har i sin bestilling.

AEROFLOT
Det russiske flyselskapet Aeroflot har bedt Boeing om en rekke garantier for flytypen 737 MAX, dersom selskapet skal fortsette og overholde sin avtale om kjøp av 20 737 MAX til datterselskapet Pobeda. Selskapet etter planen motta første 737 MAX i november i år.

ANNONSE
Forrige artikkelKritiserer myndigheter og flyselskap for å sette MAX-flyene på bakken for raskt
Neste artikkel737 MAX ble alt fra 747 MAX til Boeing 237 – Mediene sliter med flytypen