Foto: Hans Olav Nyborg

Det spås en rekordvarm sommer og høy aktivitet på sjøen. Juli er versting-måneden for båtskader, og grunnstøting i finvær er det flest båteiere opplever, advarer forsikringsselskapet If.

Historisk sett har forlis og grunnstøtinger skjedd i dårlig vær. Slik er det ikke lenger, forteller If.

– Vi har gått gjennom statistikken for juli de siste fem årene. På skadetoppen ligger nok en gang grunnstøtinger. Men nå er det ikke uvær som gir høyest risiko. Tvert imot er det ved sol og lite vind at de fleste går på grunn, sier Atle C. Strøm, produktsjef for båt i If.

Skadetopp i koronaåret 2021

Forsikringsselskapet hadde en topp i antall båtskader og utbetalinger i 2021, og tror både godt vær og korona må dele skylden.

– Været var sjeldent bra i store deler av landet i juli, med mye sol og lite vind. Samtidig ferierte mange i Norge under pandemien. Flere kjøpte seg båt, og kjørte ut blant holmer og skjær for å nyte finværet – ikke uten risiko. I juli 2021 registrerte vi hele 30 prosent flere grunnstøtinger enn i juli 2018, som også var en sommer med nydelig vær, forteller Strøm.

50 prosent nedgang i 2022

I juli 2022 var været dårligere, og If registrerte 50 prosent nedgang i antall grunnstøtinger.

– Ustabilt vær og mye vind var nok sterkt medvirkende til at det ble færre båtturer og færre båtskader. Samtidig opplever vi at de som faktisk drar på sjøen i mer ruskete vær er bedre forberedt og mer skjerpet, fordi grunnstøtinger i dårlig vær kan få større og mer dramatiske konsekvenser. Kanskje har også båtførere som kjøpte seg båt under pandemien, blitt mer erfarne, sier Strøm.

Båtforsikringen dekker ikke alt

Strøm påpeker at ikke alle dybder og grunner er like godt merket utenfor leden.

– Vi ser av skademeldingene at flere får skader på propeller og undervannshus. Å holde utkikk er derfor ekstra viktig i slike farvann. Flere om bord bør følge med. Det er også viktig å ikke bli fristet til å øke farten når det er lite sjø. Det kan få dramatiske konsekvenser ved grunnstøting, sier produktsjefen, som tidligere har jobbet i Redningsselskapet og selv er en erfaren båtmann.

– Vi skal hjelpe deg så godt vi kan, hvis du er uheldig. Men grunnstøting kan ødelegge en fin dag eller ferie på sjøen, selv med en fantastisk god båtforsikring. Kaskoforsikringen kan dekke en skade og gi deg økonomisk trygghet, men erstatter ikke en ødelagt ferie og dekker ikke skipperens sårede stolthet, påpeker Strøm, som gjerne deler noen gode råd på (sjø)veien:

Ifs råd for å unngå grunnstøting

  • Planlegg seilasen. Lag en seilingsrute.
  • Vær fokusert. Løft blikket, se også etter konturer av holmer, sjøbunn og endringer i bølger. Det kan gi deg mye nyttig informasjon om hvilket farvann du er på vei inn i.
  • Involver flere om bord til å holde utkikk og navigere, og finn gjerne frem kikkerten. Last ned kart på flere enheter.
  • Gjør deg godt kjent med kartplotter-funksjoner.  
  • Ha oppdaterte kart – digitalt kart og/eller sjøkart på papir om bord. Et sjøkart på papir eller nettbrett er også fint for å beholde oversikten, hvis du zoomer inn på kartplotteren.
  • Plasser dybdemåleren slik at flere enn bare skipperen kan se den, hvis mulig.
  • Senk farten hvis du er usikker, og gå eventuelt samme vei tilbake. Orienter deg på nytt.
  • Sjekk alltid værmeldingen. Været endrer seg raskt.
ANNONSE
Forrige artikkelRecaro: Egne seter for nødutgang på Airbus-fly – Vil gi plass til flere passasjerer
Neste artikkelAirbus A221 bygges for å erstatte A320neo