
Flygelederkontrollen LVNL i Nederland må tåle kraftig kritikk fra myndighetene etter at en flygeleder godkjente at 16 fly etter hverandre fikk lande på en stengt rullebanen på Amsterdam Schiphol 18. januar i år.
Saken blir ikke bedre av at den regionale TV-kanalen NH Nieuws har publisert og offentliggjort opptak fra den aktuelle dagen der flygeleder kan høres gi klarsignal for landing på rullebanen som var stengt. Det tok 25 minutter før tårnet oppdaget at den aktuelle rullebanen 16 fly allerede hadde landet på, var stengt for vedlikehold, og ikke var blitt frigitt til bruk for landinger eller avganger.
Det var da et fly fra det nederlandske flyselskapet Transavaia fikk problemer på en annen rullebanen at kommunikasjonen skal ha ha fungert svært dårlig i tårnet. Personer som var klar over at rullebanen var stengt fikk ikke formidlet dette videre til de som sørget for godkjennelse av fly som skulle lande.
Transavia-flyet hadde ankommet fra Finland, mens flyet var over Sverige fikk i følge TV-kanalen pilotene beskjed om at en låsepinne i nesehjulet var på plass, og ikke fjernet før avgang. Da flyet landet på Schiphol ble det stående på rullebanen, mens teknikere undersøkte flyet og fjernet pinnen fra nesehjulet.
Det var da flygelederen som ga godkjennelse til de 16 flyene å lande ikke sjekket om den andre rullebane for landing var frigitt og kunne benyttes.
LVNL bekrefter at flygelederen lot flyene lande på Zwanenburg-rullebanen som ligger mellom to andre rullebanen på flyplassen.
Selskapet truer nå med å gå rettens vei for å få fjernet opptakene av flygelederens godkjennelser til å lande fra nettet. TV-stasjonen sier til sitt forsvar at opptakene er så viktige i det journalistiske arbeidet at de ikke vil bli slettet. Stasjonen mener det er offentlig interesse at opptakene er tilgjengelig, slik at en kan se hav som skjedde og høre det med egne ører.
Flygelederselskapet viser til lovverket fra felles europeiske luftfartsmyndigheter som sier at opptak fra kommunikasjon mellom flygeleder og piloter kan høres på, men ikke publiseres offentlig.