Foto: Unfold

Det første Boeing 737-flyet lander på Oslo lufthavn i mai. Flyr har signert avtaler for de første flyene av typen Boeing 737-800 til forventet gunstige betingelser, og er i sluttforhandlinger om flere fly. Det første flyet leveres i mai mens de neste kommer i begynnelsen av juni. Flåten utvides gjennom høsten.

Når det første flyet lander i Oslo, gjenstår kun formaliteter før Flyr får en endelig driftstillatelse (AOC) fra Luftfartstilsynet. Det første flyet får registreringsnummer LN-FGA og arbeidet med å lakkere flyene i Flyrs farger starter 30. mars.

Fra juni vil det ankomme ytterligere fly til Flyr-flåten, samtidig som piloter og kabinpersonell er på vei inn for å bruke tiden til trening og servicekurs. De første kursene er fulltegnede, og det er stor pågang fra dyktige folk med lang luftfartserfaring som ønsker å jobbe for Flyr. Selskapet har nå 45 ansatte med solid erfaring fra norsk luftfart og vil ha om lag 350 ansatte innen utgangen av året.

Venter på myndighetenes gjenåpningsplan

For å sikre forutsigbarhet for kundene venter Flyr med å åpne for billettsalg og rutestart til Regjeringen har kommet med sin plan for gjenåpning av samfunnet etter påske.

 – For ikke å komme i en situasjon med betydelige endringer i ruteprogrammet og påfølgende ombookinger som vil være uheldig for kundene, vil oppstarten vår tilpasses Regjeringens plan for gjenåpningen av Norge, sier Flyr-sjefen, Tonje Wikstrøm Frislid.

I første omgang vil Flyr betjene en rekke norske byer, samt et utvalg av kjente og kjære reisemål i Europa, blant annet Malaga, Alicante og Nice. Selskapet vil utvide antall fly og destinasjoner i takt med etterspørselen, og på sikt er planen en flåte med 28-30 fly.

Flyr vil starte salget av flybilletter minst 30 dager før første flygning.

ANNONSE
Forrige artikkelUD utvider globale reiseråd til 15. mai
Neste artikkelNorwegians rekonstruksjon i Irland godkjent