Foto: Hans Olav Nyborg

Flyselskapet Flyr la frem resultatet for tredje kvartal torsdag, og tallene viser helt klart at egenkapitalen i selskapet er borte, og at kontantbeholdningen er blitt halvert siden i sommer.

I tredje kvartal hadde selskapet 667.000 passasjerer i flyene og fyllingsgraden var på 80 prosent.

– Vi må erkjenne at det det tatt lengre tid enn forventet å bygge lojalitet blant forretningsreisende på innenlandsruter i Norge. Utvikling av løsninger for distribusjon gjennom reisebyråer har også tatt for lang tid, da våre splitter nye digitale løsninger og bransjens mer tradisjonelle systemer har vist seg vanskeligere å koble sammen enn vi hadde forventet, sier administrerende direktør Tonje Wikstrøm Frislid i en pressemelding.

Kvartalsrapporten for flyselskapet viser at egenkapitalen som i forrige kvartalsrapport var nede på åtte millioner kroner, nå er tapt og er helt borte. Denne er nå på minus 450 millioner kroner.

Også for kontantbeholdningen til flyselskapet har det gått hardt for seg, denne er halvert og stå nå på 153,8 millioner kroner.

I en pressemelding skriver Flyr at selskapet nå tar kraftfulle grep for å redusere pengebruken gjennom den krevende vintersesongen. Den forventede nedgangen i kjøpekraften til folk flest vil føre til lavere etterspørsel. I tillegg påvirkes selskapet av fortsatt høye priser på flydrivstoff. Derfor tar selskapet grep ved å midlertidig justere rutetilbudet og permittere rundt 50 prosent av arbeidsstyrken. Flere populære europeiske destinasjoner vil flys gjennom vinteren, mens innenlandsrutene i Norge reduseres til et minimum.

Samlede inntekter for Flyr i tredje kvartal lå på 610,4 millioner kroner. På utgiftssiden viser oversikten at selskapet brukte nær 332 millioner kroner på drivstoff, som var tett på en økning i størrelse 100 millioner kroner fra andre kvartal.

Selskapet oppsummerer selv sitt resultat slik:

Høydepunkter tredje kvartal 2022

  • 667 000 gjester, en økning på 40 prosent sammenlignet med forrige kvartal
  • Fyllingsgrad på 74,1 prosent og punktlighet på 98,8 prosent
  • Driftsresultat (EBIT) på -231,7 MNOK
  • Omsetning på 610,4 MNOK, en økning på 80 prosent sammenlignet med forrige kvartal
  • Inntjeningen i tredje kvartal ble påvirket av makroøkonomisk usikkerhet og høye flydrivstoffpriser, samt redusert etterspørsel på innenriksruter.
  • Høy kundetilfredshet og positive tilbakemeldinger fra kunder
  • To splitter nye Boeing 737-8-fly kom inn i flåten
  • 36 årsverk per fly, som er lavere enn noen av konkurrentene
ANNONSE
Forrige artikkelForlenger avtale om å fly for Finnair
Neste artikkelTilbyr indisk flyselskap kinesiske MAX-fly