Foto: Twitter

Pilotene som har flydd Fokker 70 og Fokker 100 for flyselskapet Bek Air, har ikke hatt godkjennelse eller nødvendig fullført opplæring for å fly flytypene. Det kommer frem av undersøkelsen myndighetene har utført rundt ulykken med et Fokker 100 fly 27. desember 2019.

Fokker-flyet med 93 passasjerer og et mannskap på fem styrtet under avgangen og krasjet inn i en mur samt en bygning. Ulykken kostet 12 mennesker livet. Begge pilotene døde som følger av havariet.

Myndigheten i Kasakhstan har oppdaget at flyselskapet har forfalsket godkjenninger til sine piloter, som ga uttrykk for at de hadde fullført full opplæring og eksamen i å kunne fly Fokker-flyene. Problemet viser seg nå at pilotene som fløy for selskapet har vært på jobb andre steder i tidsrommet de angivelig skal ha fullført sin opplæring og trening i simulator.

Ulykken i desember 2019

To av pilotene skal ha fullført trening i en simulator i Latvia, men begge feilet på den praktiske eksamen, og endte kun opp med en bekreftelse på at de hadde deltatt på kurset. Disse bekreftelsene ble dermed forfalsket til å være godkjente kurs og at de hadde bestått.

I følge nettstedet Fergana skal myndighetene også ha avdekket at flyselskapet har forfalsket vedlikeholdsdokumenter til flyene i flåten. Vedlikehold av flyene er blitt registrert og godkjent, selv om det aldri er blitt utført for å spare penger.

Fløy med teknisk feil to dager før ulykken

Myndigheten som har gjennomgått selskapets historikk, har også oppdaget at pilotene som fløy et Fokker 100 to dager før den fatale ulykken 27. desember 2019, fløy med teknisk feil på flyet. Da pilotene skulle ta av fra flyplassen i Nur Sultan, hadde flyet store problemer med det hydrauliske systemet ombord. Pilotene var klar over dette men valgte allikevel å ta av. Kapteinen skal ha bestemt at de skulle benytte et hydraulisk system som kun kan benyttes i nødstilfeller.

Fløy med feil på flyet og rapporterte det ikke inn etter turen

Problemet på flyet var at det var lekkasje fra systemet, noe som forverret seg under flyturen.

Ingen av pilotene rapporterte feilen da de landet flyet i Shymkent. Hverken flygelederen eller selskapets teknikere fikk beskjed at flyet hadde trøbbel med hydraulikken.

Luftfartsinspektører fikk sparken

Myndigheten har også tatt tak i egne rekker. To luftfartsinspektører skal ha oppdaget under en inspeksjon at ett av selskapets Fokker fly hadde drivstofflekkasje fra en av motorene, nær alle dekkene var utslitt og skulle ha vært byttet for lenge siden, og en lang rekke tekniske installasjoner og flydeler var tapet fast med tape for å holdes på plass i mangel av skruer.

I tillegg hadde flyet fått skader i skroget som ikke var registrert noe sted eller tatt hånd om av selskapets teknikere.

Begge inspektørene fikk sparken for å ha unnlatt å dokumentere, samt rapportere funnene.

Nå vurderer myndighetene også å trekke tilbake alle godkjennelser til flygende personell i Bek Air.

Selskapet mistet sin operative lisens etter flyulykken.

ANNONSE
Forrige artikkelSAS-leverandør skifter navn på flyselskapet
Neste artikkelKinesiske myndigheter tar over drift av HNA og Hainan Airlines