Hangar.no
Charterflyene skulle ha tett med seter, men de skulle være gode å sitte i Foto: Scanair
Flyhistorikk

Flysetene har både krympet og blitt mange flere på 50 år

I løpet av de siste 50 årene har flysetene i økonomiklasse

ombord i passasjerfly både krympet, men det har også blitt langt flere av dem i flykabinen.

Mens det med de tidligste flykabinene på 1920 og 1930-tallet ofte var kurvstoler som var boltret fast i gulvet, har det også blitt en endring fra det harde og ukomfortable til det myke og komfortable , nå tilbake mot det tynne, harde og trange setene.

Setene var enkle på 1920- og 1930-tallet, men det skulle være med god plass rundt i kabinen.

Utviklingen av flyseter i kabinen har hatt en kurve hvor det skulle bli stadig mer komfort i setene, før det på 1990-tallet ble en endring tilbake mot det alt handler om i dag, flest mulig seter, til lavest mulig vekt.

Da flyselskapene på 1940-og 50 tallet skulle kapre passasjerer, var det fra de etablerte passasjerskipene som farten mellom kontinentene. Med luksusklasser og overdådig komfort, og selv komfort på økonomiklasse som ga de reisende en behagelig tur. Flyselskapene måtte skape en slik atmosfære ombord i flyene, dermed ble setene bredere, og mer komfortable for alle ombord.

SAKEN FORTSETTER UNDER BILDET 

DC-4 hadde plass til 44 passasjerer hos SAS – Foto: SAS

Ved introduksjonen av charterreisene som kom for fult på slutten av 1950-tallet og blomstret opp for fullt på 60-tallet, ble det behov for å få inn flere passasjerer, og egne charter-seter ble utviklet. Men allikevel var setene godt polstret og tykke, med god plass mellom setene og på bredden til hvert sete.

SAKEN FORTSETTER UNDER BILDET 

1950-tallet og inn til 1960 hadde store gode seter å boltre seg i. Foto: SAS

1980-tallet så en økning i antallet av passasjerer som reiste med fly. Prisnivåene og verdensøkonomien gjorde sitt til at det ble enda større behov for å få flere seter inn i flyene. Både for charter og rutetrafikk. Da Airbus introduserte sin A320 i 1988, hadde kabinen som standard 150 seter. Airbus-flyene i 320 serien som brukes i dag er mye av det samme i størrelse, men nå er seteantallet hos selskap som easyJet 180.

SAKEN FORTSETTER UNDER BILDENE

Charterflyene skulle ha tett med seter, men de skulle være gode å sitte i Foto: Scanair
Charterflyvninger med SAS på 1980-tallet.

Da 1990-tallet kom og flere lavprisselskap dukket opp, ble seteprodusentene utfordret på å lage seter som var smalere, tok mindre plass, og som ga mulighet for flere seter i flyene.

Sterling var selskapet som i 1998 valgte å bestille fire nye fly av den helt nye Boeing-utgaven 737-800. I disse flyene skulle selskapet ha 189 seter totalt, noe som var både overraskende og sjokkerende for bransjen. Det var tross alt Boeing som anbefalte under 180 seter i 737-800, men her skulle Sterling ta inn hele 189. Noe som senere skulle bli en mal for mange lavprisaktører som opererte Boeing 737-800.

På 2000-tallet handlet det for flyselskapene å få inn flere seter, men etterhvert som vi nærmet oss 2010 ble det også viktig å redusere vekten på seteradene. Letter metaller i konstruksjonen ble introdusert, og i tillegg har nye flyseter i dag tynnere baseplater til rygg og rumpe.

Boeing solgte inn sine Boeing 747 med god plass til alle på 1970-tallet. Foto: Boeing

 

Følg oss og lik oss:

Andre nyheter

Snakker ut for første gang etter verdens verste flyulykke

35 år siden Korean Air 747 ble skutt ned av Sovjet

20 år siden Swissair 111 ulykken