Mens “flyskam”-effekten brer om seg i Sverige og får noen tilhengere i resten av Norden, er det ingen ting som tyder på at verdens største marked for flytrafikk, Asia, vil høre om fenomenet eller følge dette.
Årsaken er ganske enkel. For mens det er rundt 400 millioner mennesker bare i middelklassen i Kina alene som ikke i utgangspunktet har råd til å fly, sørger flyselskapene for at de får det allikevel. For i stedet for å vente på at middelklassen skal bygge seg opp sparepenger for å kunne ta en flytur til familie og venner, velger flyselskapene å legge prisene så lavt at den jevne kineser har råd til en flytur flere ganger i året.
I følge nyhetsbyrået Bloomberg fløy asiatiske flyselskap 200 millioner flyseter i markedet i 2008. Ti år senere har dette antallet steget til 530 millioner seter som flys rundt i Asia. Lavkostselskapene har samtidig på de siste ti årene økt sin markedsandel fra 30 prosent til over 50 prosent takket være lave priser for flyreisene.
Flere flyselskap har oppskriftene for å tiltrekke seg alle som egentlig ikke har råd til å fly. Med Air Asias store kampanjer som “Nå har alle råd til å fly, også du!” selges flybilletter som aldri før.
Hverken flypassasjerer, flyselskapene eller myndigheter i landene i Asia har noen planer for å redusere antall flyvninger eller utviklingen som bare vokser og vokser for hvert år.
Selv flyprodusenten Boeing har estimert et salg av nesten 45.000 nye fly til Asia de neste 15-20 årene.
Mens flyplasser i Norden krangler om en ekstra rullebane, eller en ny pir som bør bygges, skal Asia alene stå for utbygging av nesten 400 nye flyplasser den neste 30 årene.
India alene har planer om 100 nye flyplasser som rulles ut fortløpende, Kina har startet arbeidet med å bygge 200 nye flyplasser, 100 av disse på 10 år. Resten er godt fordelt ut over Asia.
For de som velger å ikke fly og har bestemt seg for å kjenne på flyskammen, blir i følge avisen Malaysia Today med sine under 0,1 prosent, en dråpe i verdenshavene. Dette i mot et millionantall av asiater som vil fly og kommer til å fly også de neste årene.