Foto: Vy / Hans O. Nyborg

Mens stadig flere nordmenn, hovedsakelig yngre, velger å kutte ut flyreisen til fordel for miljøet, er alternativet å ta toget når ferien skal nytes i Europa. Flere og flere unge kaller fenomenet som nå er inn i tiden “flyskam”. Et ord som opprinnelig mediene har kommet opp med, men som har blitt adoptert av flere og flere unge.

Det er også en lang rekke voksne som har kastet seg på trenden, men mest fordi det virker annerledes, spennende å prøve og noe som kan gi ellers kanskje kjedelig flyreise et litt mer pirrende innhold med mye å se og oppleve på turen.

Utfordringen i 2019 er at toget ikke er tilpasset for at store horder av feriereisende plutselig skal kaste seg på toget fremfor å ta en flytur på noen timer. Vi har sjekket togturer mellom Norge og Spania, Italia og Hellas og skal du ut å reise på denne måten, er en ting helt klart; Tålmodighet, svette, planlegging og veldig god tid er stikkord.

NSB, nå VY, har merket en kraftig økning i antall personer som kaster seg på togtrenden. Men samtidig advarer togselskapet mot at kampen om reisende for lengst er vunnet av flyselskapene, derfor er ikke dagens togreiser tilpasset at store mengder reisende skal bruke dette som hovedtransport gjennom Europa, med direkte forbindelser, sovevogner og priser i lavprisklassen.

Våre beregninger viser at en togreise til Europa og Spania blir et minne for livet, men i dagens hastesamfunn blir dette en one-off, et engangstilfelle for å komme seg på ferie til Spania.

I gjennomsnitt tar en tog tur til Barcelona 2 dager og 18 timer. Altså nær tre dager en vei. Vi har tatt utgangspunktet i en reise med to voksne og ett barn på 12 år.

Vi har ikke tatt hensyn til CO-2 utslipp, da dette er noe få personer egentlig tenker så mye på, når alt kommer til alt.

Togreisen

Utfordringer står i kø denne sommeren, som andre år. Vedlikehold på toglinjer i Europa legges til juni og juli, det medfører både buss for tog og forsinkelser. Totalt blir det mellom Oslo S og Barcelona 11 bytter av tog denne sommeren.

Du kan komme unna ved å velge langt dyrere alternativer, men da bør sommerbudsjettet muligens plusses på med julegavebudsjettet for å komme i mål.

Vi valgte etter å ha forsøkt oss på flere tjenester å ta første del av turen gjennom Vy og SJ (Norsk og svenske tog), og så videre fra København med DB (Tyskland) samt SNCF (Frankrike).

Tjenesten The Train Line i Storbritannia ga oss den rimeligste prisen for å reise nedover i Europa. På enkelte av strekningen er det kun 1. klasse tilgjengelig, ellers har vi valgt 2. klasse. Det er ikke valgt sovevogn da dette er lite tilgjengelig ettersom det er sommersesong og disse selges raskt ut.

Budsjettet for en familie på to voksne og ett barn på 12 år blir da på 18. 339,– i bare reiseutgifter. Her er det ikke inkludert noe å spise samt drikke som en selvsagt må ha underveis. I tillegg blir det trolig en overnatting på enten hotell eller å vente på togstasjonen underveis som ikke er inkludert.

Flyreisen

Vi valgte samme rute og samme datoer i juli med samme antall personer som på togreisen.

Totalprisen ble på 8. 998,– i bare reiseutgifter til reisemålet. Reisen er med Norwegian, hvor det er innleid fly fra selskapet EuroAtlantic Airways i sommer.

Reisetiden blir på 3 timer og 20 min, så kommer oppmøte tid på rundt to timer i tillegg på avreiseflyplassen.

Blir med den ene gangen

Vår konklusjon er at å ta toget ut i Europa er et glimrende måte å se Europa fra skinnegangene. Men vi tør påstå at det blir med den ene gangen og en opplevelse for livet.

Neste år er kanskje ferieturen lagt til Norge, men så frister Spania på nytt, eller New York, Thailand og de greske øyene, og da blir den lange togreisen lite fristende å gjenta.

ANNONSE
Forrige artikkelKutter trolig kraftig i USA-ruter kommende vintersesong
Neste artikkelNektet å følge med på sikkerhetsvideo – Ble eskortert av flyet