Flyets taleregistrator og ferdskriver er funnet - FOTO: BEA

Pilotene som fløy Airbus A320-flyet fra Pakistan International Airlines, som styrtet i mai, brøt en lang rekke med regler under laningen.

Nå er den første delrapporten klar etter flyulykken nær Karachi. CAA i Pakistan skriver i rapporten at pilotene ignorerte advarsler fra flygelederen flere ganger, om at både farten til flyet og høyden under landingen var helt feil.

Til tross for at flygeledere ga klar beskjed om dette minst to ganger, svarte pilotene bare med at de hadde kontroll. Men det mener myndighetene ikke stemmer, pilotene skal ha hatt helt feil høyde, og farten var helt feil for innflyvningen de var i ferd med å foreta.

Flyet skal også ha kommet inn mot rullebanen i en svært bratt kurve, og langt fra det som er normal prosedyre for flyplassen i Karachi.

Pakistanske myndigheter har overlatt flyets taleregistrator og ferdskriver til det franske BEA, som gjennomgår alle dataene denne uken.

Pakistanske myndigheter skriver i rapporten at pilotene under det første landingsforsøket, ikke hadde landingshjulene ute på flyet, dermed traff motorene på flyet rullebanen først. Flyets motorer skal ha fått store skader som følger av sammenstøtet med rullebanen.

Ulykken er den tredje verste i luftfartshistorien i Pakistan.

Airbus A320-flyet hadde PIA operert siden 2014 og det hadde da lagt bak seg 47.100 flytimer og 25.860 cycles.

Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988. E-post: hansolav@hangar.no